lördag 28 mars 2009

Kulturkavalkad









Jag stod framför EKOs tämligen innehållsrika bokdisk och sonderade bland utbudet av pocketböcker. Bestämde mej för at köpa ett par titlar och kom samtidigt på mig att tänka: -Tänk vad roligt det hade varit att få vara en av dessa författare. Det är en av mina drömmar, att skriva och ge ut en bok....




En bok har jag skrivit. Den handlade om min mors liv och framförallt om hennes sista år, då hon mer och mer försvann in i sin demens. Skickade manuset till ett par förlag, men ingen var intresserad och nu ligger boken på en gammal diskett. Jag är nöjd med innehållet, och kanske vore det klokt att skriva över hela manuset till en CD eller USB - på vår dator finns fortfarande diskettenhet. Snart är ju den delen av datorns utveckling bara historia.


Försökte sedan skriva en barnbok ... men kom ingenvart... Det är svårt att skriva... jag beundrar alla goda författare....men jag har ännu författardrömmen kvar.

På bloggen får jag leva ut, lite i taget...bara det, att här blir det så ofta fel ... man trampar nå´n på tårna, fast man absolut inte vill...

Borås konstmuseum har en utställning om svenskt måleri på 2000-talet. Kameran brände i väskan när jag gick omkring och insöp den ena fantastiska tavlan efter den andra. Men jag vågade inte använda fotoapparaten, mina felsteg i bloggvärlden har redan varit för många. Köpte en bok, sammanställd av musie-chefen Hasse Persson. För 160 kr, fick jag med mej de allra flesta målningarna hem. Helt otroligt, jag lär mig om nutidens konstnärer och kan inspirera mina elever utifrån dessa artisters verk. Och nu kan jag inte "hålla mig " längre. Jag fotar två konstverk från boken, för att dela med mig. Linn Fernström heter konstnären, vars målningar som mäter ca 2x2 m, imponerade storligen på mig. Jag tycker att de var helt underbara - en kvinnogestalt i olika skepnader, i olika situationer, omgiven av naturens väsen - mestadels djur. Jag läste lite om henne på webben - och alla är inte helförtjusta i henne .....men smaken får väl vara olika.......?
( Hoppas bara ingen galen konstnär hör av sig via mail eller telefon och talar om att jag begått något fel, jag har köpt boken, och jag vill bara väl... jag vill att någon mer ska få dela min konstupplevelse.)
På Stora torget höll Elfsborg hov, som upptakt på säsongen. Visst är idrott kultur, och framförallt anrika Elfsborg, som har en liten plats även i mitt hjärta. Under sena tonårstiden och då och då under vuxen ålder, har jag besökt Ryavallen och senare Borås Arena. Var på plats när Borås idrottsstolthet blev svenska mästare 2006. En härligt, glädjefylld, häftig upplevelse...
Hade bokat biljett till 14-föreställningen av "Män som hatar kvinnor". Sträckläste all böckerna - tyckte att de var bra, men lite actions-överdrivna. Filmen var bättre än böckerna. Man får ju bilder av karaktärerna när man läser böckerna - och min bild av Mikael Blomqvist stämde inte alls överens med Mikael Nyqvist utseende. När man såg filmen så kändes det ändå rätt ... han gjorde rollen jättebra. Lilla Noomi Rapace var ännu bättre som Lisbeth Salander - nära den bild man själv gjort sig. Många 50+are hade sökt sig till matinéföreställningen. Filmen, som varade 2,5 timmar kunde ha varat ännu längre.....
Snart är det dags för VM-kvalmatch. Mitt tips, 4-1 till Portugal, lär ge 34 gånger pengarna. Jag blir inte alls ledsen om jag förlorar 680 kr ......

1 kommentar:

  1. Jag har sett filmen tidigare och jag blev stormförtjust i den den. Jag bara väntar på fortsättningen nu.
    Även jag är Elfsborgare, ett arv från min pappa. Di gul-svarta är bara bäst, så är det!
    Fina bilder från boken, måste varit fantastiskt att se en tavla som är så stor.
    Se nu till att få en bra morgondag/ Bodil

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas