tisdag 23 juni 2009

Altan avslappning


Det blev en riktig sommarlovsdag, den allra första för denna sommaren.

Solen har skinit av och till på vår altan i söderläge. Altanen kommer aldrig att förvandlas till pensionärskuvös. Utrymme har vi ju i huset ändå, nu när det bara är C och jag.

Har suttit och njutit av solen, rensat lite i rabatterna, njutit mer av solen och med förtjusning tittat på ärlorna och deras två ungar. En av ungarna är lite busig. Den ger sig på sin förälder, pickar på den, flaxar - men blir bestämt ivägkörd. Jag tror absolut att det är en kill-ärla, tjejer är betydligt lugnare. ( Jaja, jag vet GENUSPERSPEKTIVET - men ni får säga vad ni vill, tjejer och killar är olika på mer än ett ställe - killar har en helt annan rörelse-bråk-lust-- det syns på så många djur.Och människor...)

"Tjej-ärlan" har hållit sig lite på avstånd, men så fort föräldern fångat en insekt, så har den skyndat fram och sett till att få sig en munsbit. Detta trots att jag sett båda ungfåglarna fånga sin egen mat.

Och då tänker jag på hur vi människor gör med våra barn - visst ger de allra flesta av oss våra barn en hel del förmåner, trots att de sedan länge är självförsörjande. Det är väl det som är att vara förälder????

Vi lånade en gräsklippare igår kväll, och jag gick över gräsmattan. Alla fyra ärlorna tackade mig!

Idag ringde man från gräsklipparens serviceställe och berättade att man bytt en startspole.Snabbt fixat!

Från dataservicen hörde man av sig om den gamla datorn. Den behövde bara installeras om för 400 kr, och då är det klart att vi gör det....den var bra... och framförallt så har den en mycket mer sympatisk Spindelharpa än den här datorn. Rent layoutmässigt och dessutom vad det gäller "utgångsfrekvensen". Jag lade säkert patiensen 10 gånger i går kväll. Tror ni den gick ut? Nej! Dessutom kom det efter varje misslyckat parti upp en ruta där det stod att min misslyckade omgång påverkade statistiken negativt. Varvid jag undrar - Kan man ha mer negativt än 0 i Spindelharpestatistik???

Har suttit på altanen, på en plats i solen - och läst en Liza Marklund -pocket med just titeln "En plats i solen". Jag gillar Liza Marklund, hon skriver naket och skildrar en krass verklighet utan en massa extrasnack. Har bara läs en fjärdedel av boken -så jag har MYCKET njutning kvar...

Behövde röra på mig och gick en halvmils promenad - landsväg/skog och lite öppet landskap. Det var inget vidare driv i stegen i dag... förkylningen finns kvar, om än i "utspädd" form. Funderade mycket på personen som "ville sätta dit" mig, i samband med mitt otillåtna skriveri i februari. Blev lite förbaskad - för även om personen måste haft skäl att ge mig en näsbränna, så borde den tänkt på att hela proceduren kom att beröra ett antal personer. Och dessa personer var faktiskt mycket mer värda än att behöva ta av sin arbetstid, och även tid för funderingar under ledig tid/nätter för denna sak, som kunde varit ur världen genom bara ett (välvilligt) telefonsamtal eller mail.

Gick förbi stenmuren, som varit med i TV, på film och i böcker/tidningar ... och tänkte att när Robert lade den muren, med mycken möda och stor noggrannhet - då var det ingen som kollade upp varandras förehavanden och sätt att uttrycka sig - varken i tidningar, Tv eller på Internet. Jag tror inte det var bättre förr - ej heller sämre. Det var helt enkelt en helt annan tid. OCH jag, som är född 1953, har faktiskt lite av den gamla tiden i mig - därför kanske det är lite extra svårt att möta och vara så stor del av den nya tiden som jag är. Och så blir det FEL ibland...

Absolut slutsnackat om mina blogg-blamager. Nu gäller nutid, den tid som nyss var och den nära framtiden. Ältande och lång-planeringar - det ska det inte bli mer!

Nära framtid: I morrn ska jag träffa en kollega och kamrat sedan tiden på Lärarhögskolan i Jönköping. Vi ska äta lunch på piren i vår gemensamma utbildningsstad. Det ska bli KUL!

3 kommentarer:

  1. Hej =)
    Härligt med motion. Mannen och jag spelade 18 hål på golfbanan idag = motion, umgänge och en strålande sol!
    Imorgon ska jag möta en annan lärarbloggare som jag aldrig har sett eller pratat med på "riktigt". Det ska bli väldigt spännande.
    Njut av sommaren...

    SvaraRadera
  2. Visst är det kul med nya möten. Jag ser fram emot när jag kan träffa mina bloggkompisar från närområdet. Du känner ju dem också -- Inga och Bobo. Det är ju en härlig sak med blogg - man skapar nya kontakter. Ha det br!

    SvaraRadera
  3. Det låter som om du startat sommarlovet helt rätt - njuta och göra vad man vill. Vi har visst mer gemensamt. jag gick också min utbildning i Jönköping. Bodde där i 9 år totalt. Hoppas du får en trevlig dag på piren.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas