onsdag 17 juni 2009

Visionsvidgande Vegbyvy




"Människor har i alla tider haft visioner och drömmar. Titta in i stenens öga, låt ditt eget öga gå mot horisonten och öppna dej för dina egna visioner".

Ungefär så stod det på ett anslag vid stenen, med det utborrade ögat. Jag lät både mitt öga och kamernas öga försöka hitta horisonten och de egna visionerna.




JAG KUNDE INTE HITTA NÅGRA DRÖMMAR ELLER VISIONER!


I tanken började jag leta efter tidigare visioner.....

jag hittade
.....lärardrömmen... jodå, den var infriad vid nyss fyllda 22.

....drömmen om någon att dela livet med ...det har väl alla .....infriad strax efter 20.....

.... hus ..... klart för inflyttning på 26-årsdagen...

... resor..... ja, det har det blivit många

... att bli lärarbibliotekarie ..... infriad för före 30 års ålder


... i 35 års åldern hade jag visionen att bli skolledare nå´n gång i framtiden ..... så blev det ej


... några år senare hade jag en stark dröm om ett tredje barn ... av det blev det heller inget


Jag blir lite rädd när jag märker att mina visioner och drömmar slutade för så där 20 år sedan....





Parken vid Sämsjön i Vegby är helt underbar - det tyckte både jag och Svea, 89. Perfekt för alla, det finns något för både barn och "gamla". Ett mysigt litet fik finns där också, och där kan man sitta i en "pensionärskuvös" och njuta av utsikten över parken och sjön.



Får fundera vidare på det där med visioner - eller är det kanske bra att man är nöjd som det är, och att det enda som betyder något är att en själv och ens närmaste får vara friska, att man har ett arbete som man trívs med och att man kan njuta av en helt underbar natur....och att man dessutom ibland kan glädja sig åt en riktig god fikastund..... ?

1 kommentar:

  1. Drömmar och visioner behöver inte vara så stora. Om man nöjer sig med små drömmar, kan man unna sig många i stället. Min dröm just nu är att få sitta i mitt nyrenoverade kök och äta jordgubbstårta. Ibland kan det kännas rätt långt dit, men snart är golvet på plats och taket ska bara rollas en gång till.

    Dröm på! Vionera mera!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas