måndag 14 september 2009

Miniräknarmattemöjlighet


Inte tar det många timmar förrän man är tillbaka i vardagen igen. Roligt att höra och se att eleverna jobbat bra och dessutom genomfört ledarskapet av Skoljoggen på ett positivt sätt. Dom är sexor nu, mina elever, och det är en jobbig tid. Det är så mycket som händer, så det är svårt att komma som vikarie i en sexa.


Kommer själv ihåg när jag gick på lärarhögskolan och tog springvik på lediga dagar. Ett av de allra första inhoppen var i en sexa i Borås. Jag skulle ha no och gå igenom det här med konkava och konvexa linser.


"En konkav lins har man tagit delar av" mässade jag. "Hur skulle ni säga att en konvex lins ser ut?"

"Den ser ut som du", sa en (skärpt) pojke.

Så sant, så sant --- ett utmärkt exempel..... som egentligen var mer sanning än provokation .


Visst försöker en del elever få lite extra uppmärksamhet, när det kommer en ny person i klassrummet. Kanske bara för att de känner sig otrygga, kankse mest för att hormonerna säger "testa,testa".


Vi har bara två läxor i veckan - engelska och matte. Som engelskauppgift hade jag gett eleverna att översätta en sångtext från svenska till engelska och en från engelska till svenska. De hade gjort imponerande översättningar av t.ex We are the champions, Brevet från kolonin, Sommaren är kort, Snälla, snälla och en riktigt bra översättning av Du gamla du fria. Några av eleverna tyckte att uppgiften var så rolig, att de ville ha ytterligare en likadan veckoläxa. Och det går ju bra - de andra får träna på att översätta vanliga meningar och tänka på grammatiken.


Jag brukar själv sätta ihop mattekläxor till eleverna - så att det blir lite utmaningar. Förra veckan var jag lite lat och drog ut en extrauppgift från den Lärarhandledningspärm som jag egentligen aldrig använder.... Det var en sida med rena räkneuppgifter gällande alla räknesätten. Många hade lämnat in sin läxa.

"Hur många av er har använt miniräknare" undrade jag.

Ingen räckte upp hand.

"Jag tycker att det hade varit väldigt smart att använda miniräknare" sa jag. "Det är ju det som man nästan alltid använder i verkliga livet. Man har ju dessutom alltid miniräknare med sig"

Eleverna tittade på mig...frågande ....

Tre fyra händer kom upp ....jo, de hade faktiskt räknat på minräknaren. De såg väldigt nöjda ut när jag framhöll det positiva i detta.

Ingen sa nå´t om fusk. Jag vet att en del av föräldrarna tycker att det ska räknas som på deras tid, på papper. Och detta trots att miniräknare var vanligt förkommande när föräldrarna gick i skolan.

Vi pratade en stund om att matte till stor del är att förstå hur man ska utföra olika lösningar och vi pratade om hur vikigt det är med överslagsräkning - och hur lite viktigt det egentligen är att kunna ställa upp algoritmen 1822 - 1459. Miniräknaren är ganska självklar om man vill veta exakt svar.

När jag var ute och promenerade i det vackra svenska sensommaren ( eller är det tidig höst?) kom jag på en sak. Jag ska göra ett antal uppgifter som eleverna ska få räkna ut med sina mobiltelefonskalkylatorer. Lära sig hur miniräknaren som man nästan alltid har med sig ( men inte får använda i skolan) funkar. Det är ju lite olika på olika telefoner. Jag tror att det kan bli en riktigt bra mattelektion.

Och läxan - ja, den löser man ju på det sätt som det passar en tolvåring på bästa sätt!


En vacker sensommarbild från vårt vackra land vill jag ge er.





1 kommentar:

  1. Det är härligt ute nu. Idag kändes det mest som höst. De första röda lönnlöven har visat sig hos grannen.

    Visst är det bra med miniräknaren. Det är klart de ska använda den. Ska nog pröva att översätta sånger på engelskan med mina femmor, när jag kommer tillbaka till skolan. Var och hälsade på idag. Saknar dem, elelver och kollegor. Imorgon ska stygnen bort.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas