söndag 25 oktober 2009

Eget ekologiskt

.. fanns till stor del på lunchtallriken. En härlig känsla, absolut - när man konstaterar att morötterna är från det egna landet, trattkantarellerna i såsen från närbelägen skog, löken i köttbullarna, liksom i den egna gurkinläggningen från det egna landet, tillika dillen i gurkinläggningen. Köttfärsen har traktens skogskonungar bidragit med. (Jag är väl inte helt förtjust i detta med jakt, men färsen är god. ) Potatisen är tyvärr ICA-köpt, men när man nu en gång reflekterar över detta med mat, så bestämmer jag mig direkt att fortsättningsvis handla potatis direkt från odlare, dryga halvmilen härifrån. Lingonen? Ja, det var några år sedan jag plockade sådana - och jag har aldrig lyckats med konststycket att koka god lingonsylt, så den är också från ICA. Men totalt sett, så ger dagens lunch inte bara mättnad, utan en viss tillfredställelse att man lagat från grunden och dessutom vunnit vissa miljöpoäng.

I e-twinningprojektet "Question of the week" ställde mina elever frågan hur det är med skolluncher i våra samarbetsländer Slovenien och Rumänien. För oss är det ju så självklart med fri skolmat - och skolmaten har i alla tider dessutom varit föremål för tyckanden, vid många föräldramöten under mina 34 (!) år som lärare.

I Slovenien kan barnen köpa lunch för 28 euro per månad. Det är inte så många som gör det, men nästan alla köper ett mellanmål för 9,5 euro per månad.

I Rumänien använder man skolans lokaler hela dagen. De små barnen går på förmiddagen och de större barnen på eftermiddagen. De större barnen serveras ett gratis eftermiddagsmål bestående av youhurt och kex/skorpor.

Både jag och mina elever har fascinerats av detta faktum att vi tycks ha det väl förspänt vad det gäller skollunch. I dag kom jag på idén att försöka undersöka hur det är med skolluncherna, i så många europeiska länder som möjligt. Jag tog fram deltagarlistan från senvinterns e-twinning konferens samt listan över e-postadresser till mina vänner från veckan på Hydra. Jag utgick från dem som var med i min egen grupp i Nederländerna och tillsammans med hydravännerna, så gjorde jag en distributionslista till kollegor i tjugo olika länder. Jag blev faktiskt väldigt imponerad över hur många kontakter jag fått under sammanlagt åtta-nio dagars kurs och konferens. Så visst satsade EU rätt, när dom lade ut pengar för dessa båda sammankomster!

Vesna från Kroatien svarade direkt. I det lilla landet så finns ingen samsyn på luncher, i det område där hon jobbar har man fria luncher för barn mellan 5-9 år. Därefter kostar en lunch 1,2 euro. Genomgående fria luncher finns inte.

Det ska bli spännande och se om ytterligare nitton pedagoger hör av sig. Tänkte sedan använda svaren som undervisning i engelska och i so för främst sexorna - men även för femmorna....

En lång tråkig dag utanför fönstret. Har flera gånger varit ute och känt på vädret med vänt in igen. Det där med "inget dåligt väder, bara dåliga kläder" gäller inte mej. Dagsregn är dåligt väder för mig ... om det inte kommer efter en lång torkperiod.... och regnkläder, det använder jag bara om jag absolut MÅSTE vara utomhus i detta dåliga väder. Annars stannar jag inne. Fast lite duggregn det stör inte, det kan man vara ute i med rätt så normala kläder...


Nåja, röra mig får jag förhoppningsvis ändå göra - är det blivit mörk kväll och klockan bara är sex, så är det kul aerobics + styrka med gympaledar-geniet Åsa. Tills dess är det väl risk att jag blir sittandes här vid datorn .....






2 kommentarer:

  1. Såg ut att vara en god lunch. Själv åt jag afrikansk lunch i missionskyrkan. Vi kunde smaka majsgröt med tillhörande sås. Annars var det väl Kyckling Africana som gick hos de flesta. Receptet finns numera på Matklubben. Rolig undersökning du gjort om skollunchen. Numera äter jag bara skollunch en gång i veckan. Annars blir det matlåda.

    Det regnar här också, men hunden behöver ju ut. Så farligt var det inte när man väl kom ut. Ha en bra lovvecka.

    SvaraRadera
  2. Det blev så att jag kom ut en timme också - men då var det nästan upphåll - jätteskönt med luft och promenad.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas