lördag 3 oktober 2009

Gratis grejer

Vet inte om det var i någon tidning eller på någon blogg jag läste om det här med att "inget ska kosta", utan att man förväntar sig att få en massa gratis "pröva på" grejer från alla håll. Möjligen kan man behöva betala porto. Skribenten i ovan nämnda inlägg oroade sig vart vi var på väg, om saker inte kostar, så blir det ju sämre kvalitét - eller ingen kvalitét alls.

Så kan man tänka, eller också kan man tänka att företagets varor har varit av så dålig kvalitét, så att ett överpris som kan finasiera gratisprodukterna har tagits ut.

Jag tror att de som delar ut gratismaterial har resurser nog att göra det. Förhoppningsvis är det så att det är en del i en marknadsföring, som gör att man fångar kunder, därför att gratisprovet är till belåtenhet.

Två dagar i följd ha jag använt mig av gratismaterial. I går var det Kemins dag och vi hade skickat efter gratis laborationsmaterial från Kemiföretagen. Jag fick tipset av en no-kollega för något år sedan, så detta var andra gången som vi använde deras lättanvända materialsats. Förra året framställde eleverna ( 5-6or) hudkräm, där man använde lanolin respektive sheasmör som mjukgörare till två olika hudkrämer. Många mammor fick hem hudkräm - en del använde dem -åtminstone krämen med sheasmör, den var behaglig.

I år handlade det om upprepad kemi - att man kan använda återvunnen plast för att framställa nya plastföremål samt att man kan framställa bio-plast av vetestärkelse, rapsolja och vatten. Intressant och inspirerande. Vi jobbade i blandade grupper med glada och experimentglada elever från åk 4-6.

Jättebra experiment - det blir lite annat än den vanliga kemiundervisningen, där man ärganska hänvisad till vardags/köksingredienser.


Förra året gjorde jag en fotobok på 24 sidor, där jag lade in foton och text från sommaren som gick. Den blev fin, den har ett lagom format, man slapp klistra foton - men den blev lite dyr, tyckte jag. Ändå så hade jag planerat att göra en bok om denna sommarens begivenheter också - från den härliga våren vid påsktid till den fina höstpromenaden på Halleberg, för två veckor sedan. Jag hade säkerligen letat upp någon nätfotosida denna regn och ruskdag, för att få det att bli av - så ni kan ju tänka att jag blev glad när det i veckans ICA-kuriren fanns med ett erbjudande att få göra en fotobok alldeles gratis. Ett samarbete mellan ICa-kuriren och fujifilm.


Så nu är boken klar - den blev bra, jg fick med lite av varje av allt kul som varit från april till september. Ett halvårs foton med min f.d. bästa kamera.

Lite sorgset känns det faktiskt- jag tycker att det här halvåret har löpt över lång tid - trots att det varit full fart hela tiden. Och nu är det ett helt långt halvår till dess att det är april igen! Jag är inte så förtjust i den mörka årstiden.....


Två fina gratismaterial - förhoppningsvis beställer jag betald fotobok från Fuji en annan gång. Och Kemiföretagen har fått uppmärksamhet genom att BT besökte oss och gjorde ett trevligt reportage under det att experimenten gjordes, samt att jag just skickat text och bilder till såväl GRATIStisningen STT, som dyra UT.

Fotot överst på sidan, det som passar så bra denna höstdag, är taget med min kamera - men av en av mina suveräna fotogenier till elever.
Bilden här - det var den sista utebilden från Halleberg.

2 kommentarer:

  1. Ja det är inte dumt när man kan göra saker gratis. Sånt gillar jag...särskilt när det var en sak du ändå skulle gjort. Grattis till det!!

    Jag har mest varit ute på vägarna idag, det var ändå inget bra väder att tömma blomkrukor i.

    Vi är på jakt efter en bil som Hannah ska ha. Får se vad det blir för bil?

    Nu ska jag sätta mig och planera för nästa vecka, då Sarah från Nebraska ska komma hit och bo hos oss. Det ska bli spännande tycker jag. Vi har redan mailat en del och hon längtar hit nu skriver hon. Hennes elever har tusen frågor om eleverna här och hur skolan funkar i Sverige. Hoppas att hon får svar på några av dem, när hon ändå är här =)

    SvaraRadera
  2. Gratissaker kan vara bra. men jag blir väldigt irriterad på alla fösäljare som ringer och vill ge mig trosor/stumpor/tidningar/m.m. "gratis". jag behöver bara betala portot. jag tycker att det är dyrt porto med 35-40 kr. Så mycket kan det inte kosta att skicka en trosa till mig i ett kuvert.Jag brukar tacka nej.

    I skolan använder jag en hel del gratismaterial. Kemins dag har jag jobbat med i 4 år tror jag. Eftersom jag varit sjukskriven har vi inte gjort årets material än. Men det kommer vi att göra.

    Ute är det riktigt ruskigt nu. jag ska gå och göra en äppelkaka, tror jag.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas