onsdag 25 november 2009

Betygsbedömning

Satt med i fyr-sexans so-grupp och diskuterade nya läroplansutkasten. Vi var överens om att det var skönt att slippa uppnåendemål, och det allra mesta som står uppräknat i det centrala kursinnehållet, det är sådant som ingår i dagens undervisning.
MEN så var det det där med bedömning och betyg. Ska betygen bli rättvisande, så blir inte undervisningen speciellt rolig, för då måste man undervisa för betygen. Spontaniteten och det elevstyrda innehållet kommer att få stryka på foten ....och det vore förödande för undervisningskvalitéten.

För även om vi absolut ska ta upp allt som står i det centrala kursinnehållet, så måste det vara elevernas intressen och behov som ska styra undervisningen. Säkerligen kommer många flickor att få höga betyg, men det finns risk för att en del elever, framförallt killar, struntar i skolan ännu mer än i dag, Dels är innehållet i undervisningen inte tillräckligt intressant och dels så har man inte förmågan att lyckas så bra på prov och framförallt med inlämningsuppgifter, så att man kan få höga betyg i so-ämnen. Utifrån detta kommer skolan att bli ännu mera segregerande och dessutom en plats för ytterligare konkurrens och ovilja till samarbete, om man nu flyttar ner betygen till sexan.... Inte vill man göra ett arbete med någon som riskerar att dra ner ens betyg.

Min vision - den intresse, behovs och "var och ens förmåge"-styrda skolan... den är långt bort....

I dag har vi fått ett nytt husdjur. En liten nyckelpiga. Tyvärr har vi inga bladlöss att mata den med..... någon som har en idé om alternativ föda?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas