tisdag 10 november 2009

Prov premiär

Det här med prov i skolan, det kan man diskutera mycket.
Jag tycker också att man ska skilja på prov och diagnos.
Ett prov innebär att man visar vilken kunskap man inhämtat inom ett förelagt område, där var och en har getts möjlighet att inhämta kunskaper, insikter, färdigheter.

En diagnos mäter ofta kunskapen inom ett vidare spektra. Diagnosen ska ligga till grund för fortsatt "behandling", fortsatt arbete på rätt nivå- för att reparera eller för att gå vidare till nästa trappsteg efter det att man har fastställt att eleven har inhämtat tillräckliga kunskaper, insikter, färdigheter för att gå vidare.

Uttycket "Nationella prov" det förstår jag inte alls - de tester som alla elever i trean, femman och nian genomgår är ju i allra högsta grad diagnoser.....

Femman och sexan hade prov på kroppen idag. De allra flesta var spända inför premiären på riktiga prov. Alla tog provet på största allvar. Resultaten blev bra, många hade verkligen satt sig in i och lärt sig förstå en del om hur vår kropp fungerar, utifrån de sextiofem instuderingsfrågor som låg till grund för provet.
De som inte lyckades så bra tog också det på ett bra sätt. De insåg att de inte jobbat tillräckligt ingående med frågor och förståelse, och vill göra om provet. Och det ska de få göra....
Många prov lär det väl även i framtiden bli för dessa unga människor.
Man kan diskutera om det är bra eller dåligt med prov.... länge.....
Jag tror att prov är bra, om det inte blir allt för ofta. Barnen lär sig att ta ansvar och märker att väl utfört arbete ger positiv bekräftelse i form av ett bra resultat...

Har varit i sta´n en stund i eftermiddag. Stan, det är för mig Borås - alla andra städer benämns med sitt namn... Jönköping, Göteborg, Värnamo ..... Närmaste staden Ulricehamn ser jag f.ö. inte som en stad. Skulle aldrig komma på tanken att åka dit och handla.... Men U-hamn är en vacker plats.....
Det var mycket rött och juligt Borås skyltfönster. Blev inspirerad att köpa några julklappar. Nyttiga sådana. Och ett antal olika garner - vilken med största sannolikhet också förvandlas till en eller annan julklapp.
Trafiken ut ur och in i staden vid femtiden var också jullik. Fullt, fullt med röda baklyktor....
Man har inte vant sig vid mörkret är - och att det är alldeles nermörkt så tidigt....
Lite go fika blev det förstås ....... det hör till höjdpunkterna vid stadsbesöken. Sitta på ett fik med en go, onyttig kaka - och titta på folk. Det är julafton för en lantis som jag...



3 kommentarer:

  1. sv: Ah, måste ju visa att jag lever. Haha nejmen, jag försöker bli frisk, dricker nog säkert över 100 liter vatten varje dag. Min feber har iallfall försvunnit, men nu är det hostan kvar som ska bort....
    / Cattis

    SvaraRadera
  2. Prov blir vanligare att de får när de börjar högstadiet. Där är det ofta tyvärr en måttstock på vad de kan och det visar sig senare i betyget. Jag försöker att i möjligaste mån ha oförberedda prov i svenskan. Då ser man vad de behöver träna mer på, eller vad jag varit otydlig med att förklara. En annan fördel med ett oförberett prov är att de kan inte bli nervösa.

    Ja...julen kommer allt närmare...på gott och ont. Men det är härligt när ljusstakarna kommit upp i fönstren då blir det ljust igen.

    Go fika är viktigt för själen och reva...

    SvaraRadera
  3. Prov kan vara bra om det inte blir det enda sättet som eleverna får visa vad de kan på. En del gör bättre ifrån sig i andra situationer. När man bedömer deras prestationer måste man väga in mer än bara provet. Håller med om att NP mer r diagnoser. Ett prov har man efter avslutat arbete, en diagnos berättar vad man behöver arbeta vidare med.

    Skönt med en liten stadsutflykt ibland om man bara slipper trängas med alla andra. Längtar till ljusslingorna och elljusstakarnas tid. ikväll ska jag ha tjejträff hemma hos mig.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas