onsdag 18 november 2009

Tämligen tjatig...

... känner jag mig, då jag för tredje gången i samband med större eller mindre konferenssamling tar upp min stress-känsla inför terminens omdömen.
Så här är det:
Kommunen har sedan minst fem år använt sig av ett bedömningsprogram som heter PODB, numera Info Mentor PODB. Ett helt ok program, man lämnar en bedömning i varje ämne.
Programmet stängdes den 25 oktober för att man skulle byta till den nya "upplagan" av programvara.

Idag fick vi en genomgång av det programmet. Jag brukar skriva bedömningar i okt-nov och tyckte att det var sent att behöva vänta tills den 18 november med att påbörja det jobbet. Det är trots allt sammanlagt 148 olika bedömningar som ska göras i sju olika ämnen.
Nu hade jag tänkt göra en rivstart redan i morgon kväll, gympan är inställd då, och sedan använda två timmar varje dag fre- sö, för att komma framåt en bra bit. Under veckorna är man trött framåt kvällen, så jag behöver ta helgerna till hjälp i detta arbete. Lördagar och söndagar i december vill jag använda till saker som ligger utanför skolarbetet.

MEN då visar det sig att programvaran fortfarande inte är färdiginstallerad. Närmast ansvariga vet inte när det arbetet kommer att vara klart. MEN ÄNDÅ SKA VI HA BEDÖMNINGAR KLARA FÖRE JUL! Därför att så säger de förordningar som finns.
- Skriv i Word och klistra in, säger ansvarig person.
Det är mycket mer omständigt, det är sammantaget 50% mer jobb. Jag vill skriva i det program där det ska vara.
- Låt det bli lite magert, säger samma person.
Jag vill inte göra något dåligt arbete, jag vill lämna ett utförligt dokument om eleven till varje förälder.

Var finns flexibiliteten, var finns förnuftet. Bara man ha följt förordningen och på så sätt har ryggen fri, så är det bra.....
Mitt förslag är att man ska ha valet att kunna skriva bedömningarna på jullovet. Att de t.ex skulle vara klara och utlämnade senast den 15 jan.
Mina kollegor, var finns de? De säger som vanligt ingenting!
- Det är inte lönt, säger nå´n.
Snacka om att vi är styrda .... det var väl så folk tänkt när diktaturer har fått härska. Det är inte lönt, vi har ändå inget att säga till om.
Undrar vad som händer, om jag kommer överens med föräldrarna att bedömningarna ska vara klara att lämnas ut den 15 jan. Det skulle inte vara något problem, för de är både flexibla och förnuftiga.
Kommer jag i så fall att få efterföljd av dem som makten har??????

Sen kan man ju fundera på det där med bedömning.
"Eleverna har för årskursen förväntade kunskaper".
Det är önskvärt att eleverna har så många markeringar som möjligt, efter den formuleringen.
Mina elever har säkerligen inte detta i ämnet bild. Ska jag då kryssa i att eleverna riskerar att inte nå målen i detta ämne, p.g.a. dålig kunskap hos läraren???

Och hur blir det i no-so. Ska man bedöma det som eleverna kan och förstår- vilket är väldigt svårt att göra en bedömning på - ska man bedöma det man kunde bedöma av kunskap vid avslutat arbetsområde eller har man uppnått förväntade kunskaper om man varit med och arbetat inom ett område. Och hur gör man med den som var sjuk/borta ett par veckor och missade ett helt område?

Mycket av bedömningen är ett spel för gallerierna och tämligen subjektiv. Det som föräldrarna tycker är mest intressant att läsa, det är den text som beskriver eleven socialt, vad det gäller ansvarstagande, vad det gäller samarbetsförmåga och vad det gäller arbetsinsats. Tyvärr så finns det ju ingen betygskala på detta, och ändå så är det ju det sociala kunnandet och kunnandet inom IKT som kommer att vara det viktiga i det riktiga livet. För vad spelar det där för roll om man kan en massa om världens bergsmassiv, om Karl XIIs krig eller om lavering.Jo, om man spelar mycket TP eller liknande förstås....

Idag kom C-E hem med en vunnen tavla. Den är målad av den lokale konstnären C-H Bogren. Tänk om man kunde måla så......

Kameror tar också snygga bilder, som tur är. Men nog vill jag ha målningar på väggarna.
Tjejerna från NAvet var med oss en stund idag också. De hänvisade bl.a. till en sida från nationella centret för matte på universitet i Gbg. De som hjälper oss genomföra kängurutävlingarna varje vår. Där finns också en sida som kallas strävorna. Suveränt bra! Kolla där!

1 kommentar:

  1. Strävorna är suveräna. Använder dem en hel del.

    Vad olika det är med bedömningarna. Det upptäckte jag när jag var i Stockholm i måndags och träffad lärare från hela landet. Undrar hur pass likvärdigt det egentligen är.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas