söndag 3 januari 2010

Carcassonne; cool, cul, cult

Det finns massor av roliga spel. Inte bara kortspel och frågespel, vilka vi ofta ägnade oss åt innan en ( eller egentligen två) spelglada, spelgalna sambos till döttrarna, visade oss att det finns en mängd andra roliga spel - enmans, tvåmans, flermansspel.

Igår blev vi introducerade i spelet Carcassonne.Det finns tydligen en grundvariant, med en medeltida design och så finns det en variant som passar oss skogsbor, "Jägare och samlare".



Det gällde att ha tur och dra rätt kort, samt att vara lite smart ( eller ta hjälp av den som kom med godhjärtade idéer) när man på bordsbrädet byggde upp ett landskap av skogar, sjöar, floder och slätter och som jägare, samlare eller fiskare kunde samla poäng. Jättekul, jättekul- får nog köpa hem ett och utmana C-E någon gång emellanåt.
Skulle dessutom vilja se en lokal i Grimsås - t.ex. nedlagda biblioteket, som ett spelställe för både barn och ungdomar, där man träffades och bara spelade spel någon kväll i veckan. Bra för tänket, och ett lätt sätt att umgås.


Insåg också under gårdagen vilken tillgång det är att ha en sjö på nära gångavstånd. Helt nya möjligheter att se annorlunda vyer. Gick på Vidösterns frusna vatten en liten stund igår, och fick några fina bilder - fast jag hade "fel" kamera med. Det är ju likadant om man simmar en liten bit från land på sommaren, man får ett annat perspektiv på omgivningen. Sen är det ju en fördel att man kan gå långt ut på fruset vatten utan att kunna åka skridskor, medan man, även om man simmar hyfsat (och heter Anna-lena) inte ger sig av så många meter från land.
Dagen idag har varit kall, kall - men vacker. Har frusit långt inne i märgen, även inomhus. Trots att temperaturen visar 20 grader här inne. Har insvept i blå filten, med Fritz i knä´t TV-frossat i eftermiddag. Maria Montessoris liv var synnerligen fascinerande. Omvärderade också mitt synsätt på pedagogiken, min syn har tidigare varit att barnen bara jobbat med olika egna intresseområden utifrån färdiga uppgifter i olika pärmar. Men det tycks vara en felsyn, och just idag ångrar jag att jag inte satt mig djupare in i pedagogiken. Men det är inte för sent än....och jag ser att jag helt omedvetet redan jobbar en del efter hennes tankar. Egna intressen och förutsättningar måste få styra en hel del av skolarbetet, men det måste också finnas ett gemensamt samtal och en gemensam lärarledd undervisning.

Stjärnorna på slottet och Björn Ranelids dag var också ett härligt program. Vilka fina människor som finns med på slottet detta år. Tommy Körberg har jag ofta sett som en liten satt sprätt, men hans framtoning visar på en mjuk och tillbakadragen personlighet. Och Ranelids ordflöde, det har han övat mycket på. De flesta människor kan bli ganska verbala tror jag, men då måste man ÖVA och ÖVA och ÖVA. Precis som med allt - det finns ingenting som är riktigt gratis, som håller längre än för en dagsländeperiod.

Igår gillade jag vintern, idag längtar jag efter plusgrader. Är lite avundsjuk på alla som börjar jobba i morrn. Jodå, jag ska jobba här hemma, började faktiskt med lite skoljobb tidigare idag. Förstår bara inte varför vi inte startar förrän på FREDAG - med studiedag. Barnen har en hel veckas lov kvar, hoppas att de är ute i backar, skidspår och på isarna - åtminstone en stund per dag. Ska ta mig själv i kragen och dra mig ut varje dag, de fyra dar som återstår av lovet..... Hoppas att jag lyckas.

2 kommentarer:

  1. Går också omkring med en pläd över axlarna. Det hjälper inte alltid att fyra på för fullt i pannan. Det blir "röset" ändå, som man säger här i Småland.

    Jag missade programmet om Maria Montessori. Måste försöka se det på svtplay. Som diplomerad montessorilärare kan man ju inte missa det. Jag tror att det är många som missförstår pedagogiken, men det finns också montessoriskolor som inte hängt med i utvecklingen. Det skulle aldrig Maria M tillåtit. Hon menade att man skulle ta vara på alla nya rön men framför allt utgå från barnet. Det finns mycket att diskutera på det här området.

    Ha det bra de sista dagarna på lovet!

    SvaraRadera
  2. Missade tyvärr också programmet om Montessori, får väl kolla in Svt play jag också. Igår var det ett program på radio som intresserade mig, det var i Barnaministeriet, och handlade om en lärare och en elev på en högstadieskola i Göteborg. Man följde dessa båda under en dag. Rekommenderas att lyssna på!!

    Vi har haft en sommarmiddag här i kväll, med grannar som inte vi sett på länge. Sedan spelade vi spel båda familjerna tillsammans, det var roligt =)

    Jag har inte frusit idag. Vi har åkt skridskor och bil på sjön och grillat korv, med andra ord haft det riktigt mysigt under hela dagen.

    Jag börjar på torsdag, så jag ska njuta, och jobba lite, under de dagar som är kvar.

    Ha de gott/

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas