fredag 29 januari 2010

Låtande längtan



Idag hörde jag den längtansfulla låten för första gången.Det njutningsfyllda ljudet nådde mig och och la sig som balsam i mina frusna hörselgångar, när jag gick till bilen på skolans parkering idag, strax före halv tre. Herr Talgoxe satt där i den härliga solen och skrek förtjust ut sina första vårrop, Tii, Tii, Tii. Lufttemperaturen var 5 grader minus, men solen den värmde.
Skyndade mig ut med kamera - och i lågskor och jeans - för att hinna njuta lite här hemma. Gick en km bort och samma väg hem, det blev lite kallt om de låren på hemväg. Noterade ändå att solen fortfarande stod HÖGT vid halv fyratiden. Fem veckor e vss - (vintersolståndet) - kollar man solnedgångstiden, så har det gjort en hel timme. Så en stund kändes det faktiskt som hopp om livgivande vår igen.... fast det känns också oändligt lågt dit, då utetemperaturen nu sjunkit till mínus femton. Hur kallt ska det inte bli denna fullmånenatt?

De initiativrika grannarna har bjudit in till grillfest i morgondagens fullmåneljus. Låter vackert och trevligt - men det kan ändå hända att jag står över, bara för att jag avskyr kyla och frusenhet.

Idag var högstadierektorn och hälsade på mina sexor för första gången. Spännande, tyckte dom- och vill börja i Tranemo i morrn. I allafall några. Efter besöket frågade jag mina elever vad det bästa med flytten till T-mo skulle kunna bli. En elev svarade:
- Då slipper man all e-twinning, och han Michael Purves, som bara hittar på en massa.
Så kan det vara, jag har ju alltid trott att eleverna tycker att e-twinning är kul. Men det kanske har blivit för mycket av det goda....
(Michael Purves är Schoolovisions upphovsman - och har hört av sig mycket via mail och också "live", via webbmöten.)

En sak som jag inte trodde att mina stora sexor skulle gilla, var det skräpbygge - inom Grön Flagg arbetet- som vi arbetade med i tvärgrupper F-6 igår. Sexorna är gruppledare - med assistans av femmorna. Ändå trodde jag att de skulle tycka att det var för barnsligt.

MEN jag misstog mig. På fredagar brukar vi reflektera lite genom "Anna-Lenas frågor" och jag undrade idag vad man tyckt om det dryga byggarbetet. Alla tyckte det var KUL och ALLA var nöjda med resultatet. Kul, tycker jag - och superbra att jag trodde fel.

För att återgå till e-twinning, så är det nu klart att Schoolovision kommer att få pris. Enligt senaste rapporten kommer sexton lärare från de deltagande klasserna till konferensen i Sevilla. Ska bli KUL att träffa alla - och vår teamleader Michael Purves. Kommer sannolikt att bli "Schoolovisionparty" på fredagskvällen. På lördagen är det massor av work shops att välja på... och tre olika kan man välja. Min bästa e-twinningkollega, Ingrid från Slovenien, har också blivit bjuden att åka till konferensen. Ska försöka få en stund med henne också, så vi kan planera vidare i våra projekt. "Question of the week" känns vara dags att stänga nu, och i stället skapa ett nytt projekt där elever samarbetar mer direkt.
På lördagens program står det "galamiddag". Och det på en plats dit vi ska bussas. Jag äger inga "galakläder" - och vill ine ha några. Det är bara inte jag. Men lite ångest har jag inför klädseln ... ja, iallafall tills min ena dotter konstaterade: -Det är väl inte så noga vad du har på dej, din gamla klänning funkar säkert bra, lärare brukar ju sällan vara så smakfullt klädda!
Provade den "gamla klänningen" idag - med en väst till. Det år duga!
En ny värld har öppnat sig för mig via e-twinning - både som lärmiljö och som social arena.

C-E får vara hemma när jag är ute och roar mig. Försöker kompensera lite genom att beställa en Londonresa -på påsklovet. Ska se West Ham för första gången..... och så musikaler förstås. Men än är det långt till den härliga våren .... fast lite känning ska jag väl kunna få nästa vecka!


2 kommentarer:

  1. Härligt att gå en promenad idag. Kom hem tidigare och hann gå innan solnedgången.

    Hoppas du får skoj i Sevilla. Och din gamla klänning har väl aldrig varit där. Så den är ny för alla utom dig.

    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  2. Visst börjar man få lite vårkänning av fågelkvittret...det är som ljuv musik i mina öron =)
    Igår hörde jag också talgoxen =)

    Det ska bli roligt att höra dig berätta om allt du fått vara med om, när du kommer hem från Sevilla.
    Tänk vad mycket E-twinningen gett dig och dina klasser. Hoppas ni vinner första pris!!
    Ha en skön helg!1

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas