tisdag 26 januari 2010

Vintervred


Så känner jag mig... trött på vintern... arg på allt detta vita och kalla som omger hela ens existens.

Åkte hem fast barnen inte slutat -de har slöjd. Fryser, mår småilla, är hungrig, trött --- kände att jag bara orkade röra mig på halvfart när jag gick tjugo meter från bilen till postlådan. Bra att få känna på sådant ibland också, med tanke på att jag ofta far fram i mer än helfart mellan olika saker..... Men det är inte kul... och jag skyller allt på den urtråkiga, kalla, kalla årstiden som fryser ner både kropp och själ och som dessutom hotar att komma med ännu mer vinter och skyffeljobb.... Fast de blir man i och för sig varm av....

Ska åka ner ill skolan och ha några föräldra-elevsamtal om en stund. Förr i tiden kallades dessa samtal för kvartssamtal - fast jag har nog alltid haft minst en halvtimme. Sen kom utvecklingssamtalet- och det heter det väl fortfarande - men jag kallar det numera IUP-samtal, för jag ser att skälet till att träffas är att utforma en IUP ( individuell utvecklingsplan) för eleven. Vilket ibland funkar bra- andra gånger blir det bara pannkaka av de planerade gemensamma krafttagen. Elever som jobbar bra tycker jag inte behöver någon krystad plan... de utvecklas ju ändå.... förresten, det gör väl alla på sitt sätt. Har nog aldrig haft någon elev som inte utvecklats till en person som kunnat skapa ett bra liv ( vad man kunnat se utifrån) och detta helt utan skrivna planer. Tanken är nog god.... men det måste vara genomförbara planer man jobbar fram, både för lärare och elev. Få se vad det kan bli idag..... det svåraste är när inte eleven/föräldern har alls någon idé om vad utvecklingen ska bestå i - och när mina idéer heller inte slår väl an..... då känns de här samtalen bara riktigt jobbiga..... ja, det känns som man vänder ut och in på sig själv - men utan att det nyttar något till.

Får väl sitta med jacka och mössa på i skolan, där är också otillbörligt kallt.

Schalettmössor bärs numera av nästan alla sexor ... bra att ha som polo, om inte annat, i kylan. Häftigt att få till så många olika mössor av olika restgarner. Ska försöka sticka några till, det var någon som fick välja sist som inte blev nöjd.... vilket jag kan förstå. Skulle vara kul att sticka 50-100 olika mösor och ge sig ut på nå´n marknad fram i höst..... Tror att det skulle gå jättebra att sälja..... Speciellt de som är av lite dyrare garn är superbra - varma och sköna - både kring huvud och hals.

"Schoolovision 2009" är nominerat till pris i Sevilla. Inte ett dugg överraskande. Tyvärr har jag inte hört något om "Question of the week", så den kom väl inte med i den slutliga omröstningen. Tycker egentligen att alla priser som finns i alla möjliga sammanhang är lite galet. Det finns så mycket bra som görs i det lilla, och som håller minst lika bra klass som det storstilade, väl synliga. Så det slår lite fel, det där med priser. Men visst ska det bli spännande att sitta i Sevilla och vänta på orden " And the winner is.......Schoolovision". Katja, från Österrike, mailade just om att vi måste ha en Schoolovisionfest, alla vi som varit med i projektet och som kommer till Sevilla om en dryg vecka. Det ska bli kul!

Ska bli skönt med minst 12-14 plusgrader där nere vid Medelhavet. Den konferensen kunde väl vara en vecka, i stället för bara tre dagar.

Än så länge känns kylan och snön som rena rama fimbulvintern.

2 kommentarer:

  1. Vi har också kallt i skolan. Fryser speciellt i korridorerna. Nu längtar vi till våren och värmen. Det är riktigt mössväder. Har virkat ett antal mössor på sistone. Kul!

    Hoppas ni vinner i Sevilla. Håller på er.

    SvaraRadera
  2. Vi har det riktigt varmt och skönt nu på vår skola...om man inte jobbar i hkk, för där är det KALLT!! Jag har alltid en tjock kofta på mig när jag är där, och den åker inte av på hela dagen! Så på tisdagar då jag har 5,5 timmar hkk mår jag som en prinsessa när jag kommer tillbaka till vårt arbetsrum, där är det så skööönt.
    Men däremot försvann vattnet idag, två ggr på hkk-lektionerna...det var mindre roligt. Men efter ett tag kom det tillbaka igen, men tiden är så väl uträknad för att de ska hinna göra allt, så det blev tufft de sista minuterna =)

    Håller med Inga: Heja Schoolvision!!!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas