lördag 27 februari 2010

Fåglarna firar


Idag har det varit tomt på tomtens fågelrestauranger. Denna milda dag firar fåglarna tö och plusgrader! Det var kvitter och kvatter i varje träd, och från skogen hördes hackspettshamring, när jag halkade fram på byvägen.

Jag kände hur min gamla kropp längtade efter fast mark och lätta joggingskor, i stället för is och modd och tunga vinterkängor. Men tänker man på vilken syn som mötte en här hemma för sex dygns sedan, så känner jag också för att fira. Snön har krymt ihop ordentligt, och här och var kring husvägg och på uppskottade stigar, så kan man skönja något grönt - som kallas gräs.... eller kanske är det mossa. Spelar ingen roll, grönt är det iallafall.....

Var i Tranemo på förmiddagen och slogs av att även skitiga snöhögar kan upplevas som vackra.

På Faceboock läste jag att snödroppe skymtats i Dalstorp.

Varvid jag genast kände lite ångest.... våren är på väg...... och jag lovade förra året, att i år ska jag hålla första maj talet i Grimsås....... Det får bli en utmaning -och att hälsa våren kan ju inte vara så svårt i år, efter denna hemska vinter.

2 kommentarer:

  1. Slask, slask, jag blir blöt om fötterna, inte skönt. Måtte våren komma fort. Annars är det bättre med snö och kyla, nu när alla har skaffat varma OS-mössor.

    Ditt vårtal blir säkert jättebra. Du har ju mött våren flera gånger i år alla redan.

    SvaraRadera
  2. Vad häftigt , att få äran att hålla ett vårtal! Det kommer säkert att innefatta längtan efter dito...du har ju längtat en längre tid nu =) Jag tror att det beror på att du har fått vårkänning så nyss...en annan har ju inte en aning om hur vår ska kännas, det är helt bortglömt då jag bara travat omkring på vägarna i Danhult med omnejd =)))
    Men idag kunde jag verkligen känna igen hur det kan kännas när våren är i antågande...vi har haft vår i luften även här idag, och det känns otroligt härligt.

    Men det dröjer ett tag innan blommorna tittar fram...där de är ligger just nu mycket av den snön som vi skottat ned från taken. Så jag komme nog att få njuta av våren länge när den väl kommer igång på allvar=)

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas