måndag 8 februari 2010

Fotoförbindelse försenad

Blir inga foton från den vackraste staden jag mött idag heller. Fördom eller ej - men det ligger nog något i "mañana". Igår ankom alla flyg på rätt tid, ändå blev bagaget kvar i Barcelona. Och i resväskan ligger laddare och USB-sladd till kameran.
Det hela lär väl komma till rätta så småningom. Redan när vi ankom Gbg -Landvetter strax före midnatt, så hade man blivit meddelad att det fanns ett antal försenade väskor kvar i Barcelona.

Hu, så hemskt att komma hem till denna otäcka årstid. Man vande sig snabbt vid en, för oss, normal majtemperatur. I Andalusien skulle jag lätt kunna tillbringa hela vinterhalvåret. Otroligt vackert, grönt, skönt!

E-twinningkonferensen var också bra. Jag anser mig vara en ganska kreativ pedagog och tänkare, och här fick jag mina tankar bekräftade och dessutom input som gjorde att mina idéer tog nya utvecklingssteg och utvecklingsbanor. Jag förstår också hur viktigt och fruktbart europasamarbetet är - samtidigt som jag förstår att det inte alltid fungerar som man önskar. Vilket ju egentligen vore att förvänta för mycket ....det är ju människor som samarbetar och det är många saker som samspelar och spelar oss spratt, så att saker inte blir som man tänkt.
Learning events och grupper är nya saker som just införts eller kommer att införas inom e-twinningsamarbetet. Learning events innebär ämnesbunda kortutbildningar online. ICT-verktyg introduceras i dessa onlinekomptensutvecklingar. Snart kommer ett learning event inom matte- science. Kolla på e-twinningsidans "huvud" när du är inloggad på portalen.
Tio olika grupper kommer att sjösättas och där kan språklärare, mattelärare, speciallärare, skolbibliotikarier m.fl. hitta sin egen grupp och diskutera kring egna erfarenheter och frågeställningar och på förhand givna utgångspunkter. Intressant - lätt att ta del av.
BTs lokalreporter kom till skolan idag och gjorde ett reportage utifrån Schoolovisions framgång. Kul, kul - och viktigt att sprida samarbetsformen e-twinning.
Det känns som om internationellt projektarbete börjar få en högre status på vår skola/område, nu när flera av oss håller på med e-twinning eller Comeniusprojekt.
Ute har mörkret nästan fallit. I Sevilla är det ljust tre timmar till. Mest beroende på att platsen ligger ca 15 grader väst om oss, fem grader vest om 0-meridianen. Häftigt att vara i samma tidszon som vår egen, trots att man befinner sig väster om Irlands västra kust. Har aldrig varit medveten om vare sig läge eller tidszon tidigare. Man lär så länge man lever - och mycket lär man sig genom att resa och genom möten med nya människor.

2 kommentarer:

  1. Skönt att du kom hem i rätt tid...eller inte? när jag läser hur ljuvligt väder du hade där!!

    Det verkar var mycket på gång nu vad det gäller europeiskt samarbete. Jag ska försöka hoppa på något intressant projekt som vi kan dra igång till hösten.

    Kul att BT gör reportage, men du är duktig på att få andra att lyssna på dina brinnande idéer =)

    Ser fram emot dina vackra foton från den underbara staden=)

    Grattis till priset än en gång =)))

    SvaraRadera
  2. Väntar med spänning på fotona. Skönt att du kom hem i tid iaf. Just nu längtar jag till lovet alldeles oerhört. Min förkylning vill varken bryta ut ordentligt eller släppa greppet. är sååå trött. men det är roligt med World Tour. Det håller mig uppe på benen.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas