onsdag 17 februari 2010

Solen stressar


... ja, det märkte jag verkligen på tidig förmiddagstid. Har äntligen kommit till skott att inhandla en ny pianopall - den gamla har varit trasig i många år. Efter några telefonsamtal, så blev jag hänvisad till Piano Rydberg i U-hamn. Där kunde man fortfarande köpa gamla hederliga pianopallar - svensktillverkade dessutom, i sydöstra Småland.
Innan jag kommit fram till staden vid Åsunden, så sken solen från en klar himmel. Jag kände mig jättestressad - solskenet gjorde att jag kände att jag måste hinna ut en stund - och allra helst på skidor. .....
Inhandlade två pianopallar- ( J och M behöver också ny sådan) av en härlig medelålders kille. En så´n där vanlig människa som inte fjäskar och rövslickar utan pratar vardagligt och försöker fixa bra pris till sin kund. Feeling good känsla ...
Han hjälpte mig förstås ut med de två pallarna - jag trodde att de var jättetunga - men blev alldeles full i skratt är jag tog dom från bilen - de vägde högst tolv kg tillsammans.
Jag hör knappast till dem som ser ut som en veklig ....:)) men det var ju ändå en fin gest....
Som sagt, en hyvens kille på Piano-Rydberg.

Solen sken är jag körde ut på 157 igen. Funderade ... nej, skidor blir så besvärligt på begränsad tid. Bättre med promenad. Väglaget var bra, det var helt OK att köra nittio - för att komma ut i solskenet.
En molnbank syntes söderöver.
-Den håller säkert på att luckras upp, tänkte jag.
Men icke. Innan Gällstad var solskenet ett minne blott. Stressen försvann. Det gjorde inget att jag hamnde bakom ett åk som höll sjuttio hela vägen.
Det var råkallt när jag steg ur bilen här hemma. Inte lockande för en promenad inte...
Så istället har jag skruvat ihop pallen, provat den genom att sitta på den och klinka igenom några melodier, fikat och hamnat här....

Nog är det så att solen alltid stressar. På sommaren känner jag mig hur orolig som helst om jag inte kan ta tillvara varje liten solglimt. Beror säkert på att vi bor i ett solfattigt land....

Ska köra Svea till hennes syster i eftermiddag. C-E ska också åka med och träffa sina åldriga fastrar - varav den äldsta är SUPERPIGG.......Men jag har ändå en timme över.... Så det får bli promenad ändå .....inget att diskutera..... Åtminstone 3-4 km....

Knät är nästan bra idag .... kan nog gå på gympa i morrn igen! Toppen!

1 kommentar:

  1. Ingen sol här hos oss, bara grått! men småfåglarna är superaktiva vid foderrören ända till nötskrikorna kommer och jagar bort dem. Då sätter de sig på en högre gren och väntar tills skrikorna försvunnit. Det blev en liten promenad på morgonen idag. Kanske längre senare.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas