onsdag 3 mars 2010

Fotofekj...



... eller kanske ändå inte. Funderade på det båda igår och idag, när jag lyckades hinna ut på promenad medan det ännu var ljust. Igår, när jag började promenaden vid halv fyra, så värmde solen. På dagens promenad, då jag vände hemåt vid halv sex, så var det riktigt kallt om ändan. Solen påverkar verkligen temperaturen. Vid skolans solvägg visade termometern 20 grader plus vid middagstid.

Vad jag funderat över på mina promenader, det är ljuset. Om man köper (eller köpte) julkort med naturmotiv, så ser de ju ut precis på samma sätt som naturen kring Stockremma ser ut i dessa norrlandsliknande vårvinterdagar. Så inte är de korten tagna vid juletid, men å andra sidan så finns det heller inget som säger att det så skulle vara. Det är bara min tolkning....

Och tolkningar ... de är ju ofta långt ifrån med verkligheten överensstämmande.... men ack, så sanna för den som gör tolkningen. Vilket i sej kan orsaka kommunikationsproblem människor emellan.
Visst är det vackert ute, synd bara attt det inte är en månad tidigare. Fast då skulle vi inte haft det ljus som vi har två och en halv vecka före vårdagsjämning. Den himmelsblå himlen kräver att solen har kommit en bit upp över horisonten.



När jag gick där på min änd-kalla promenad i eftermiddag, så kände jag viss oro över snön som ligger. Den låg där för en månad sedan, den låg där för två månader sedan, det var is och frost för tre månader sedan. Tänk om det är lika snövitt om ytterligare en månad. I början på april ska det det ju vara snödroppar, krokus och tussilago. När kommer dom i år .... till midsommar?

Den som lever får se.....

Novemberkaktusen tycker i allafall att det är vår, och har påbörjat sin andra blomning. Fritz var ute en halvtimme idag, han lämnade verandan och han lämnade gårdsplanens korta vägsystem. Det får väl vara vårtecken!
I går såg jag sammanlagt sju älgar. Precis bakom skolbyggnaden låg fyra älgar och vilade och idisslade. De försvann inte förrän något barn var ute och skrämde dem genom att skrika högt.




På eftermiddagen såg jag tre älgar gå och leta efter mat, alldeles bredvid byvägen. Trots att jag hade kameran med, så hann de försvinna in i skogen, innan jag ställt in skärpa på objektivet.
Fick i stället en bild av en präktig räv. Undrade förstås varför detta praktexemplar gått ett sån´t här öde till mötes.

Fick en förklaring av kollega med jägarexamen. Rävarna går hårt åt rådjursstammen denna snörika vinter. En rådjursstam som redan är ordentligt försvagad p.g.a. matbrist och för att det är besvärligt att ta sig fram i djup snö.


Det är tufft för många i vinter. Hoppas bara att flyttfåglarna inte kommer för tidigt, utan att de väntar tills snön är borta. Undrar om det är någon som rapporterar om väderförhållandena för dem, och talar om att de ska hålla sig kvar i varmare trakter ett tag till.

2 kommentarer:

  1. De kanske skickar hit några spanare. Det är härligt med solen. Blev riktigt bländad idag. Takdroppet är på sätt och vis ljuv musik. Men jag undrar liksom du hur lökarna klarar sig under dessa snömassor. Det gör de förstås.

    SvaraRadera
  2. Ja det är sant att rävarna går hårt åt rådjuren. Vår granne skulle vaka på räv i kväll men möttes då av ett rådjur som kom och blödde från halsen. En räv hade gett sig på rådjuret som är försvarslöst i utmattat tillstånd. Usch, så tragiskt för de små djuren, för deras skull kan jag verkligen tycka att vintern varit lång och prövosam. Men när solen lyser som idag så tar det fort på snön =)
    Jag köpte ett par nya kängor idag, så nu ska jag promenera utan att halka och bli blöt, har jag tänkt i alla fall...

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas