måndag 1 mars 2010

Olika omdömesord

Jag hatar denna vinter.
Nej, inte hatar - det är fel ord..... för mig är hat förknippat med en stark rädsla.... där det är rädslan och osäkerheten som ligger till grund för hatet. Nä, så är det inte.
Jag avskyr denna vinter.
Det är bättre, men inte riktigt bra. Avsky hör ihop med vämjelse, en känsla som kommer långt nerifrån magen.
Jag ogillar denna vinter.
Nej, det är för mesigt. Ett ogillande är kort och övergående och det är inte den negativa känslan för denna förskräckliga vinter.
Avsmak är absolut förknippat med sinneskänsla, aversion likaså.
Nä, så här får det bli:
JAG TYCKER KOLOSSALT ILLA OM DENNA LÅNGA, KALLA och SNÖIGA VINTER. Jag känner mig begränsad som människa, framförallt i mitt stora behov att njuta av kroppsrörelse och av natur. Jag känner mig synnerligen frustrerad och mer och mer nedstämd, ju mer snö som kommer. I helgen kändes det lite mera uppåt, då en fjärdedel av all snö (minst) förvandlades till vatten.
Idag blev det till att skotta igen. Det var tungt, tungt. Ryggen talade om att den fanns - så det var bara att stanna hemma från spinningen. Den framåtlutande ställningen på cykel,skulle bara bli för mycket för den gamla baksidan.
Oj, vad jag längtar till våren!
Lite nostalgiskt var det på seneftermiddagen, då jag hade det sista enskilda samtalet (s.k. utvecklingssamtal) i min sexa. Tycker att utvecklingssamtal låter så pretantiöst, jag har svårt att leva upp till kravet som ordet ställer på mig.

Fyra år har jag haft eleverna, de var små tredjeklassare när vi började jobba ihop. Idag så har flera av barnen blivit tonåringar. Vilken resa man fått vara med om, vilken utveckling man fått ta del av och vara del av.
En del (lärare) tycker att fyra år med en klass är för lång tid. Jag har aldrig förstått skälet till att de tycker så. Och jag håller absolut inte med. Fyra år i en klass ger mej möjlighet till sammanhang och helhet i min undervisning. Det ger eleverna trygghet och - även dem - sammanhang i sitt lärande.
Jag tror t.o.m. att - om det vore möjligt - barnen skulle vinna mycket på att ha med sin gamla lärare i något ämne, även på högstadiet.

I morrn ska jag träffa alla föräldrar (+barn). Skolresan ska bestämmas. Så visst finns det mycket tid kvar än ....

I morrn får vi tänka oss fram till sommartid, till grönt gräs, ljusgröna löv, vildblomsdoft och ljumma vindar.

Det får bli ett sätt att glömma den årstid vi lever i, den årstid som jag detta år, tycker så kolossalt illa om. Nästa år hoppas jag på en GRÖN vinter igen..

2 kommentarer:

  1. Visst är det jobbigt med snöslasket. Tycker det är värre än snö + kyla. Det här är värsta delen av året, när man inte kan gå de vägar man är van vid. Men jag hatar inte vintern, tycker inte ens illa om den. Den hör till året lika mycket som sommaren. Bäst gillar jag hösten. Det är min årstid.

    SvaraRadera
  2. Du är härlig i ditt sätt att beskriva ordval =) jag tycker att du har alldeles rätt, vissa ord passar bara in i vissa sammanhang, och en del ord kan känas mesiga i sitruationen. Jag har faktiskt inte tröttnat helt på vintern än, men det var tur att vi inte hade bokat in en resa norrut för att åka skidor ; )

    Vi ska börja med utvecklingssamtal v. 15 så nu kommer vi att be alla undervisande lärare i klassen att skriva in sina omdömen på Unikum. Det är verkligen ett bra verktyg som vi använder med glädje! Gå in och testa så får ni se. Man kan göra det så att det passar för respektive skola, område eller vad som önskas. Vi har våra IT-människor som mycket bra hjälp till att lösa det.

    jag har precis påbörjat den fyra år långa resan med min klass, det känns ljuvligt att ha så lång tid tillsammans med dem =)

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas