onsdag 16 juni 2010

Första frida´n

De sista jobbardagarna pratade vi kolleger förstås om vad vi hade för planer för sommaren. Någon skulle åka till Italien, en annan till Öland, några till sina stugor.....
Någon sa: - Jag tycker det är så skönt att göra ingenting.
Att göra ingenting, tänkte jag. Vad gör man då?
Naturligtvis var jag tvungen att ställa frågan.
- Man gör ingenting, svarade min förvånade kollega.
- Men nå´t måste man väl göra, sa jag. Jag gör aldrig ingenting.... För har jag ingenting att göra, så hamnar jag alltid vid datorn.... Visst finns det gånger som man kan tyckas inte göra något, för man gör inget aktivt. Men man gör något.... t.ex solar, ser TV, läser en bok, funderar, vilar, sover......
Kollegan höll med om att allt det är att göra någonting....men vidhöll att man visst kan göra ingenting.

Jag förstår inte hur man gör bara ... kan någon hjälpa mig. Skulle vara intressant att pröva på den ickesysselsättningen....
Idag har jag varit kompledig, för kompetensutveckling som jag gjorde förra läsåret. Tycker att det är väldigt konstigt att det finns ett antal kvittningsbara dagar, som mer eller mindre alla kvittar ut, och det om de har överskott på kompetensutvecklingstid eller ej. Jag anser att det ska finnas program på alla dagar, och inte bara enskild planering på de kvittningsbara dagarna. ( Kanske inte denna sista dag, den kan man bjuda på, men på de kvittningsbara novemberdagarna.)
Vi har inte haft en riktig studiedag på tre-fyra år. Bara läroplan och kursplan -gammal och ny. Det skulle vara ett riktigt lyft att få en intressant föreläsning...och då inom något som inte hade med läroplan eller skollag att göra. ICT t.ex Men det finns ingen sådan i nästa års planering heller..... I och för sig en dag på Navet ... men jag vill ha en bra föreläsare!

Första fridagen har varit en härligt väder dag. Solen har lett stort, vinden har lekt lite med gräsströn och löv, temperaturen har hållit sig kring behagliga 20 grader. Tänkte på det när jag satt på den soldränkta altanen, att jag kommer nog aldrig mer att åka till något medelhavsland på sommaren. Temperaturer på över 30 grader är inte behagliga. Tacka vet jag 20 - 23 grader ... då mår man bra.
Har utnyttjat dagen till att tvätta husets trasmattor - i tvättnötsavkok - städat övervåningen, klippt gräsmattan, tagit promenad med C-E, beställt ny mobiltelefon ( efter att ha läst öpedagog Maries uppskattande ord om sin nya vän HCT Desire) och läst dryga tredjedelen av Roslund/Hellströms superspännande bok "Tre sekunder". Man hinner mycket på en dag... och ändå vaknade jag inte förrän halv nio....


Än finns det mycket dag kvar ... ska göra lite ryggympa och sen se på danska serien "Livräddarna"...Danska serier är riktigt bra, tycker jag. Och så läsa vidare, förstås....



3 kommentarer:

  1. Härlig dag idag! Tog båten till andra sidan sjön och badade med barnen. Håller med dig om att "Tre sekunder" är superbra, älskar deckare men vill ha dem som ljudböcker så man kan pyssla och lyssna samtidigt.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Ja, det har varit en underbar dag idag. Den mesta tiden av dagen tillbringade jag och en kollega framför NovaSchem...men vi kunde inte slutföra arbetet. Det kommer med all säkerhet att bli omändringar över sommaren. Mn kan väl säga att vår rektor och mina kollegor som har slöjd, gympa och no inte är överens... Fortsättning lär följa!!

    Så nu har jag också ledigt i ett antal veckor...ledigheten kunde ju inte börja bättre....

    Ser fram emot tisdagen =)

    SvaraRadera
  3. 20-23 grader är perfekt. Hoppas vi får det på tisdag.

    Har jobbat det sista idag. Mest schema, sammanfattning på kvalitetsredovisningen, lite städning och planering av projekt. Började redovisa Grön Flagg men kom på att vi inte behöver göra det förrän i november. La genast av.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas