tisdag 6 juli 2010

Lyckligt lottad


Jo, visst är man lyckligt lottad. Tänkte på det när jag körde de dryga sex milen hem från Värnamo södra i kväll. Det är inte självklart att man ska ha så roligt som jag har så ofta.

Träffa vänner som betyder något och som man har kul ihop med, kunna bestämma över vad man vill göra och inte vill göra, få ta del av de egna ungdomarnas planeringar, hitta på roliga saker och korta eller längre resor med C-E, njuta av den fantastiska naturen och den härliga sommaren.... och mycket, mycket mer.

Jag tänkte också på att jag är väldigt tacksam för det liv jag får leva och att jag njuter av det många stunder varje dag.

Idag guidade Inga mig på Store Mosse. Den vidsträckta mossen har många promenadmöjligheter. Idag tog Inga - och så Takko i täten, förstås - med mej ut på en spångad led, rakt ut på den ödsliga, men ack så vackra, mossen.


Massor av små mirakelblommor var utslagna, sileshår, vitag, klockljung, tranbärsblom.



En ny lärdom för idag är att det finns flera olika slags vitmossor, av olika färg. Så den bruna mossan är inte, som jag trodde, torr vitmossa utan brunvitmossa.

Efter 6,5 km vandring på spångar ( mest) och stigar utgående från Kittlakull, så körde jag efter Inga längs slingrande småvägar och ymnigt blommande vägrenar till den sydligaste delen av mossen, vid Herrestadssjön. Efter ett par hundra meters promenad kom man till ett myrlandskap, alldeles vid sjön, där det växte både sumpnycklar ( eller myrnycklar som jag kallade dem, när jag fotade dem på vår mosse för några dagar sedan) och kärrknipprot.


Och i sjön fanns det näckrosor. Finns det någon mer fulländad blomma?



Dagen fortsatte i Värnamo, där ytterligare ett antal kg finbetong inköptes. Nu ska här gjutas i alla rabarberblad som finns! Och så blev det ett besök hos dottern och "svärsonen" ( + katt och häst) när man ändå befann sig i faggorna.



En härlig dag, precis som så många andra härliga dagar jag upplevt denna sommarledighetstid, som är ganska exakt tre veckor gammal.
I morrn väntar en ny utflykt och träff med ytterligare en vän.
Visst är man lyckligt lottad!

2 kommentarer:

  1. Tack för en härlig dag! Visst såg vi mycket. Vilket vackert föl!

    SvaraRadera
  2. Ja, nog är det så. Alla har inte möjlighet att njuta av nya bekantskaper och gamla vänner på samm sätt som en del av oss gör. Det var bra att du skrev det för mycket tar vi för givet. Men det vill till att njuta när man kan.

    Ni såg mycket vackert idag har jag förstått, härligt med promenad i vacker omgivning.

    Kom inte så långt så jag började gjuta igår...ett cykelinköp och cykelreparation kom emellan ; /

    Jag har inga rabarberblad att gjuta med så det blir krukor och fat...men det blir nog fint det också.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas