torsdag 1 juli 2010

Märkliga myrmarksmotiv

Jag föreslog att vi skulle cykla till Hultaskogen och kolla om linneorna hade slagit ut.
C-E hade också tänkt på en cykeltur+promenad. Ut till myren där de rara orkideérna växer, var hans förslag.

C-E fick bestämma. ( Det är ju alltid kul när någon annan än jag kommer med initiativ : D ) Vi cyklade förbi den gamla väldokumenterade stenmuren, förbi Stockremmahuset, passerade skjutbanan och parkerade cyklarna där skogsvägen inte var cykelvänlig längre. Efter ett par hundra meters promenad, så kunde vi lämna hårdmarken och bege oss ut i myrmarken.

Det blir tranbärsår i år, det kunde vi konstatera. Helt otroligt vad allt blommar. Tranbär har jag aldrig plockat, trots att det finns gott om i alla mosskanter runt omkring. Tranbärjuice är ju en riktig hälsodryck, och en dyr sådan. Vore kul att testa göra egen.

Det var ju mossnycklarna som vi var ute efter. Vi spanade ut över den gräs/starr/ myrliljeblads/ vattenklövertäckta mossmarken, och ganska snabbt upptäckte vi de lila-cerise blommorna en bit ut.


På tisdag ska Inga ta med mig till "Gungflyet" på Store mosse. det ser jag fram emot. För att komma till de ovanliga växterna, så fick jag känna på gungflyen på Stockremmamossen.
Lite otäckt var det, jag vågar mig inte ut ensam. Även om C-E var tveksam om han skulle orka dra upp mej, om jag sögs ner i något otäckt hål. ( Nu vet jag inte ens om man kan råka speciellt illa ut på mossen, jag vet bara att man kan gå ner sig ordentligt). Men han kunde ju iallafall larma helikopter eller nåt.... :)

Vi spanade ut över våtmarken runt oss, och upptäckte fler och fler av de ovanliga blommorna.
På vägen in mot fast mark gick vi igenom myrliljebestånd efter myrliljebestånd. Hoppas att det blir av med en tur till mossen igen om ett par veckor, för då lär hela mossen vara alldeles gul.
I övrigt så började jag dagen med att få en läkartid till den dumma ryggen. Jag vill inte ha så mycket ont som jag har... och jag vill kunna röra på mig ännu mer än jag gör. Om en vecka får jag träffa en läkare. Hoppas att han skickar mig till röntgen. Sjukgymnastköret har jag redan gått igenom.
Tog sedan en lång promenad. Ryggen kändes knappast alls, den visste väl att den skulle bli omskött så småningom. Efter det plockade jag fram finbetongen och snusnäsduken och gummihandskarna. Kom på att jag behövde lite saker att gjuta i också, och letade fram lite smått och gott. Det första jag försökte mig på var att göra ett fågelbad av ett rabarberblad. Det gick åt mycket betong för att täcka det stora bladet, halva säcken tog slut med en gång. Ska bli spännande att se om det lyckas. Man måste ju testa för att lära sig....
Har tänkt lite matte och betonggjutning för min nya klass. Ljusstakar eller blomkrukor. Testade att göra ljusstake av botten på ett mjölkpaket. Det funkade. Även Ullareds muffinsformar för amerikanska muffins klara att hålla ihop betongen. De vanliga muffinsformarna däremot, var alldeles för veka. Spännande att se vad det blir av det hela.
Började så äntligen på en sommarbok. " En halv gul sol" heter den. Den utspelar sig i inbördeskrigets Nigeria, och verkar efter hundra sidor ganska lovande.
Ryggympa och fortsatt läsning får det bli nu.




1 kommentar:

  1. Visst är det härligt på mossen. Jag hoppas vi ska slippa dra upp dig ur något mosshål på tisdag. En gång var det en kollega som gick ner sig upp till låren, men eleverna fick upp henne. Hoppas din rygg blir bättre. Det är inte kul med ryggont.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas