fredag 30 juli 2010

Regional regnresa

Denna sommar är man inte riktigt van vid att det är gråväder två dagar i följd.
- Vi måste ju hitta på något, sa C-E. Vi kan åka till Torpa och fika.
- Inte bara fika, svarade jag. Vi måste ju promenera också. Fast det kan man väl inte i detta regnet. Men det finns bra promenadslingor vid Hofsnäs.
- Regnkläder och paraply, sa C-E. Han föredrar att gardera sig dubbelt.

Hofsnäs är en av gårdarna runt sjön och ligger på ett näs i yttre Åsunden. Numera ägs området av Borås kommun - trots att det ligger inom Tranemo kommuns gränser. Det är ett populärt fritidområde, med flera badplatser.

Att vandra på Hofsnäs promenadslingor är perfekt. Eftersom näset är smalt finns det alltid vatten på ena sidan och hagmark på den andra sidan om stigen. En Highland cattle familj brukar beta i en av de inhägnade hagarna.

Hofsnäs är ett naturreservat. Framförallt finns där alla sorters lövträd, massor av fåglar, men också en hel del blommande örter, som t.ex videört.


Det finns massor av njutbara naturscenerier utmed den längsta vandringsleden, 4750 m. Många gånger utbrister man - Åh, vad fint här är.

Nå´t nytt lärde jag mig även denna dag. Bokens bär är nötter med skäggväxt!



Efter promenaden, som mest gick i uppehållsväder, så blev det fika på Torpa Café. K-muskeln måtte vara lite mer tränad än tidigare, den klarade av att stå emot hembakad gräddtårta och valde i stället ägg och sill på grovt bröd. Lite impad blev jag faktiskt över detta!

Cramers blommor fick också ett besök. Tänkte kolla om höstblommorna var framtagna, men det var dom inte. Även om det fortfarande är juli, så känns det helt Ok att tänka höst efter den härliga sommar som varit. Nu blev det några inneväxter köpta i stället. Bl.a. en hibiskus. Det var länge sedan jag hade en sådan. I mitt barndomshem var dom vanliga, och blommade i köksfönstret hela sommaren, tillsammans med pelagonier och brovallia. Hoppas att den vill trivas i vårt söderfönster också.


Sista anhalten på den regionala regnresan var ICA i Tranemo. Det mesta behövde inhandlas och gjordes så också.
En regional rundresa kan vara alldeles lagom när det är regnigt och grått. Det finns ju en del att uppleva hemomkring också.







3 kommentarer:

  1. Inga promenader här just nu. Det regnar så man knappt kan se ut genom fönsterrutorna.Alla katter och hundar kurar ihop sig på soffor och på fönsterbräden. Kurar gör vi också. Kanske kan bli en runda senare.

    SvaraRadera
  2. Hofsnäs naturreservat... det måste jag kolla var det ligger. Jag har inte långt varken till Tranemo eller Borås... kan kanske bli ett utflyktsmål även för mig.

    Jag gillar dina bilder!

    SvaraRadera
  3. Ica har jag besökt ett bra antal gånger de två senaste veckorna.. galet!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas