fredag 20 augusti 2010

Tiden tog travtempo

I snabb skritt gick sommaren. Man hann med att ha koll, även om det inte alltid var att man visste vilken veckodag det var. Under denna veckan har tiden övergått i travtempo. Det blir en del man missar när tillvaron snabbt försvinner förbi, medan man själv tar sig framåt i rasande takt. Men det är kul, jag har njutit av två dagar med en toppenklass.

Toppenklassens blogg kommer att bli sluten. Det finns ingen anledning att ha den öppen. Den ska vara en plats där föräldrarna kan följa sina elevers skolvardag och där eleverna har möjlighet att skriva för mottagare. Förhoppningsvis så finns det några föräldrar som vill kommentera, så vi får lite respons. Fick in några e-mailadresser från föräldrar idag, fler kommer väl på måndag. Det kommer inte att gå att nå alla föräldrar på det här sättet, men jag hoppas att fler och fler av den yngre generationen kan se de sociala mediernas fördelar. Alla ska ju få den info som de ska ha, men några veckobrev som talar om vad eleverna jobbat med, det blir det inte. Det "veckobrevet" finns på TOPPENKLASSENS blogg.

Öppnade också en sluten Facebook-fgrupp idag. En grupp enbart för dem som jobbar på Grimsåsskolan. Jag har inte berättat för mina kollegor än, och ingen elev är inbjuden, men jag hoppas att kollegorna fattar vad det handlar om när de väl blir informerade. För det handlar om att jag på mina förtroendetimmar kan kolla vad eleverna skriver om, samtidigt som de får en extra chans att uttrycka sig och att umgås socialt. Få se vad det blir av det hela.


Toppenklassen fick en svår uppgift idag. De skulle använda olika böcker och webbsidor att orientera sig om blåklockan. De imponerade storligen på mig, då de lyckades ta ut fakta ur de inte helt lågstadieelevanpassade texterna.
Tycker att det är så synd att deras tidigare lärare inte fick möjlighet att ha dem ett år till, och skörda lite av vad hon sått. Hon blev bara förflyttad, utan att ha något att säga till om. När jag en gång jobbade fackligt så var MBL en stark lag. Undrar om den försvunnit helt. Det tycks så, åtminstone vad det gäller kommunal anställning.

Gick hem redan vid två idag. Eftermiddagen inbringade en halvmils promenad, en liter kantareller och en och en halv liter blåbär. Plus ett myggbett. Det är bra marscherat tycker jag..... Hoppas att helgen dämpar tempot lite, vore lagom med en behaglig skrittillvaro under ett par dagar. Fast lite kommer jag att längta till måndag. Det är så kul att jobba.

2 kommentarer:

  1. Tempot har onekligen ökat den senaste veckan. Men nu är allt klart för eleverna som kommer på måndag. Då ska vi fortsätta med World Tour-bloggen. Har startat en blogg för vårt matteprojekt också.

    Nu tar jag helg. Maken har kört sonen till Karlskrona idag. Det lär väl dröja innan vi ser honom igen. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Härlig rubrik som verkligen stämmer in på vårt liv just nu.

    Tråkigt när man måste lämna något innan man fått skörda...men så hårt är livet i kommuner nu för tiden.
    Br jobbat i skogen, men jag hoppas att du kan ta det lite lugnare i helgen.
    Ha de fint och hoppas att det går fort till måndagen då...=)

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas