torsdag 2 september 2010

Dumdristiga dömanden


I januari gick affären i konkurs. Djupt saknad av många. Kanske inte så mycket av oss, mej och C-E, eftersom vi bor utanför samhället och aldrig har veckohandlat där.

En varm försommarfredag i maj, så öppnades en ny affär i den gamla ICA-lokalen. En "Nära dej"affär. Som så många andra var jag nyfiken, och gick dit redan första dagen. Inget funkade, hyllorna var inte speciellt välfyllda och kön till kassan bjöd på en halvtimmesväntan. Och det för tre-fyra varor som man köpt för att man nå´t skulle köpa.

Veckan efteråt, så besökte jag affären igen. Tänkte att kanske blivit bättre och att det kommit lite påfyllning i hyllplanen. Men så var inte fallet. Sen har jag inte gått in i affären igen. Jag hade dömt ut den som icke uppfyllande mina behov. I stället har jag åkt dryga halvmilen till Hestra, när jag behövt några få saker.

Affären överlevde sommaren och i tisdags, när jag sent om sider kom på att jag skulle ha konferensfika på onsdagen, så gav jag den en chans. Och faktum var att det fanns alldeles tillräckligt och lite till, för att jag skulle kunna bjuda mina kollegor på mackor. Dessutom hade man en liten behållare med affärsbakat bröd, så jag kunde gå tillbaka på onsdagens middagsrast och köpa nybakta frallor. Bemötandet i affären var väldigt trevligt. Det kan ju vara ganska opersonligt i många av de stora affärerna. Idag ska det bli pytt i panna när C-E kommer hem från övertidsjobbet. Behövde köpa rödbetor, och tänk det fanns det i "vår" lilla affär också. Plus samma trevliga bemötande som två dagar tidigare.

Det är inte utan att jag skäms, som dömt ut näraffären på två besök. Det kan faktiskt ändra sig om man ger det lite tid.

Samma sak är det väl med människor. Det är så lätt att döma, framförallt den som ser ut eller beter sig så att man faller utanför ramen. Då är det lätt att få en negativ stämpel. Medan den som hymlar och kör med falska kort, kan anses hur trevlig som helst.... för att den kan och använder sig av det sociala spelet. Även en människa som är "för" snygg eller "för" smal eller "för" tjock eller nå´t annat "för" kan lätt bli sedd som mindervärdig.

Så dumt, varför kan vi inte ge både företeelser och människor en ordentlig chans innan vi dumdristigt dömer dem. Dessutom kan både människor och företeelser ändra sig under tid ... det finns få saker som är statiska.

2 kommentarer:

  1. Du skriver så sant!!! vi är så snabba att döma allt som inte faller oss i smaken...men även som du skriver köpa det som kan vara falskt smicker.

    Skönt att ha en affär på nära håll. Det kan jag sakna ibland!!!

    kolla in filmen jag la upp på en uppdatering av mitt sista inlägg....

    SvaraRadera
  2. Sanna ord om att döma. Det första intrycket är inte alltid sant. Det är väl skönt att det inte är kört om man gjort bort sig utan att man kan få en andra chans.

    Vi har en bra butik i Forsheda där jag handlar det mesta. Fast ibland handlar jag i stan. Allt finns ju trots allt inte här.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas