lördag 18 september 2010

Karlssons kull


Fyra kattungar hämtades igår. Hela Karlssons kull, födda i midsommartid. Karlsson det är pappa det, en riktig stridskatt, enligt husse, mest svart och lite vit. Mamma heter Svartnos och är en åttondel raskatt - birma. Härliga kattungar blev det av samboparets avkomlingar, och husse var glad att skiljas vid sina söta små, det frestar på att ha fyra katter i huset.
Tre av katterna var lika sina mamma, och sin syster Bella. Birmatecknade med turkos ögon. Den fjärde var pappa upp i dagen, fast med de blåaste ögon jag sett på en katt.
Min bror blev förälskad i den mest Bellalikande katten från första stund. Det visade sig vara en hona. Hon hämtades i går kväll, tillsammans med sin syster. Systern skulle hamna i Dannike, på en häst, hund och kattgård.
Två killar från Karlssons och Svartnos kull fick stanna hos oss. Den svare livlige killen har fått namnet Fransson. Hans ljusa bror fick namnet Fredrik Ljungberg. Frasse och Freddie till vardags.:)


Fritz blev antastad direkt när han kom in i går eftermiddag. Alla fyra katterna var kvar här då och två av dem tänkte "katt" när de fick syn på honom, och rusade emot honom för att visa sin tillgivenhet. En var Freddie. Han fick sej en tjolablängare direkt.
Även Frasse ville gå nära, men han blev också avvisad.
Under natten har Fritz sovit i källaren. Freddie var lite avvaktande, när han träffade Fritz på morgonen igen. Frasse hade inga skrupler. Han hoppade upp till Fritz i favoritfåtöljen, han trängde undan honom från vattenskålen. Fritz är lite besvärad, vet inte riktigt om han vill vara ute eller inne.....men han vänjer sig så sakta vid de små liven som bara vill ha honom som bästa vän och extra pappa.


Karlsson-Snövit- husse bjöd på kaffe och mottog en guldpeng per katt i går eftermiddag. Jag har funderat en del på honom.....
- Du är lärare, sa han när jag kom.
- Hur vet du det? undrade jag.
- Jag ser på folk vad dom jobbar med, svarade han. Åtminstone de som är lärare och chefer.
Vi fortsatte samtalet vid ett vackert dukat bord.
Karlssonhusse är en man som knappast har glidit på en räkmacka genom livet, snarare har han fått dra sig fram på en torr brödkant. En person som inte har den högsta statusen i samhället.
Men det var många kloka tankar som kom från denne man, visdomstankar.
- Ni måste satsa på de bästa och de sämsta eleverna, sa han. De bästa måste få läsa och forska och utveckla Sverige. De sämsta har så många andra talanger som skolan inte ser, de är de mest kreativa, och de måste satsas ordentligt på om Sverige ska hänga med vad det gäller att tänka ut och skapa saker att producera.
Jag håller helt med, ändå så gör jag säkert som de flesta i skolan, undervisar oftast mot en "medelmåttig" elev ...det finns så lite möjlighet att hinna ge alla vad de egentligen skulle behöva för att utvecklas optimalt. Vad jag försöker ge dem är så mycket inflytande som det någonsin går, över det egna arbetet. Jag hoppas att det ska hjälpa något....
- I år ska jag rösta på socialdemokraterna för första gången, berättade den medelålders mannen vidare. Innan har jag alltid röstat på Kristdemokraterna, för jag är ju troende. Men nu är de med moderaterna och gör att de som har det dåligt får det ännu sämre. Ett så orättvist samhälle kan vi inte ha...
Åh, vad jag önskar att alla kunde tänka i samma banor som A.

Längesedan som det trippade små fötter här i huset. Snabbt går det också. Det bråkas och rullas runt en del, men pojkarna tycks trivas.
Tänkte lite på ansvaret att skaffa sig smått på äldre medelålders dagar. Katter lever väl bortåt femton år ..... då är vi sjuttiotvå, C-E och jag. Det är en lång tid man förbinder sig till, när man skaffar katt. Nästan lika länge som ett barn bor kvar hemma .....

3 kommentarer:

  1. Så fina de är era katter...man blir glad i hjärtat av dessa bilderna =)
    Det är givande och lärorikt att träffa på folk från olika håll som bär på helt olika ryggsäckar. Man får sig ofta tankeställare.

    Tänk inte på att de är små och nästan som små barn...de kommer att klara sig fint i livet med er som fäljeslagare =)

    SvaraRadera
  2. Åh, så fina kattungar! Det är roligt med katter. De är tillgivna men har sin integritet. Man sätter sig inte på en katt.

    Klok man du berättar om. Man måste tänka på de små i samhället och de som har det svårt. Det är inte alltid lätt att ara rättvis, men man kan i alla fall försöka visa vad som är rätt.

    SvaraRadera
  3. Gud vilka söta kattrungar!

    Katter är nog mitt favoritdjur. Tyvärr är min ena son litet allergisk mot just katter så därför har jag inte haft någon på många herrans år. Däremot är jag uppväxt med katter.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas