lördag 11 september 2010

TV-tänkt


Kollade på "Här är ditt liv". Kjell Bergqvist är en härligt föredömlig person. Raka rör och rättvisepatos. Är dessutom ganska säker på att han är årsgammal med mej och tycker att det är underbart att få en superbra representant för femtiotalisterna. Precis som det skulle spela någon roll i vilket årtionde man skulle vara född .....MEN trots att jag känner flera superbra, härliga föredömliga sextiotalister, så tycker jag ändå att de tog över och körde över oss femtiotalister - fyrkantigt och utan större förnuft eller flexibilitetkänsla. ( Förlåt Bodil, Pia och en handfull övriga ..... ni är lysande undantag.)

Men det var inte det jag tänkte säga i detta hastigt påkomna, ej planerade blogginlägget... nej, min tänkta tanke handlade om Oldsberg och andra herrars knäppande och uppknäppande a kavaj. Kan någon tala om för mej, varför herrar med stil måste knäppa den i sittande ställning uppknäppta kavajenm så fort de reser sig upp. Vad spelar det för roll om kavajen alltid är uppknäppt - jag tycker det är mycket snyggare. Dessutom tycker jag att det visar på flexibelt tänkande och och visar på ett sätt att inte vilja inordna sig i - en för utveckling skadlig- konformitet.

Susanne Jansson dök upp i programmet. Nästan varje månad får jag ett mail från henne. Under några år stödde vi hennes barnhem, genom att samla in pengar på konserter med skolbarnen. Så kom det plötsligt ut en massa rykten om ekonomiska oegentligheter om hennes thailänska barnhem - och flera på skolan trodde mer på media än på Susanne. Så det blev inga mer små bidrag från oss. Men vad är det som säger att media hade rätt? I dag skäms jag för att jag inte visade mer "femtiotalist-stake" och vågade försöka säga ifrån.

Ska vi bilda en KB-fanklubb på FB? Eller det kanske redan finns en......För mej är i allafall den orädde skådespelaren ett klart föredöme - och tänk, kavajen behöll han uppknäppt hela programmet!

2 kommentarer:

  1. Jag såg tyvärr bara början av programmet. Med alla tre flickorna i huset en lördagskväll blir det ingen ordning på tv-tittandet. Men jag gillar också Kjell, han är en fantastisk skådespelare och varm person, har jag uppfattat honom som iaf.

    Tänker nu börja kolla in kavajknäppandet på allvar, det är värt en undersökning =)
    Nu ska jag ut på pilgrimsvandring som inte är så lång, ca, 1 mil men det kommer att hända mycket på den milen, har jag hört =)

    SvaraRadera
  2. Jag såg också programmet och uppskattade det verkligen. Men inte tänkte jag på om herrarna knäppte och knäppte upp sin kavaj. Däremot funderade jag på om Oldsberg hela programmet igenom skulle fixa att resa sig upp. Jag hade läst om någon akut krämpa (ryggproblem?) han hade som gjorde att han var rädd för att han skulle bli sittande och att gästerna fick komma fram till honom för att hälsa.

    Det finns många olika sorters tankar i tittarnas hjärnor... :-)

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas