onsdag 19 januari 2011

Kreativitetskunnighet

Förra året var jag ute och reste en hel del. Det var London och Sevilla, och det var genom goda projekt inom e-twinning som jag fick vara med om några riktigt roliga upplevelser.
Som extra bonus fick jag en biljett även till årets BETT och den tyckte jag att vår skolledare kunde få använda. Han i sin tur fick med sig sin chef - allas vår chef - och på så sätt kunde min resa förra året, förutom en härlig upplevelse för mig, generera att personer i högre positioner kunde få IT-idéer, IT-kunskaper och möjlighet att bilda nätverk . Vilket i sin tur ska kunna påverka datortäthet och användning avICT i kommuenen.
Det var roligt att se hur P var helt uppfylld av det han fått vara med om, precis på samma sätt som jag kände det förra året. Idag när vi talades vid så refererade han till en föreläsning med en brittisk eller var det amerikansk kvinna, som hade föreläst om hur viktig möjligheten att få använda sin kreativitet och att få vistas i kreativa miljöer är för hur framtiden ska te sig. Ungdomar som fått utrymme att arbeta kreativt har betydligt större chans att få ett bra arbete, medan passiva ungdomar har svårt att komma in på arbetsmarknaden.
Föreläsaren hade då hyllat Sverige som ett föregångsland vad det gäller kreativa skolmiljöer, möjligheter till kreativitet och uppmuntran att vara kreativa. Tyvärr kommer möjligheten att krympa något med den nya läroplanen, och då är det viktigt att vi, TROTS detta, fortsätter med den kreativitetskunnighet som så många av oss äger.
Det kändes så bra att få höra detta, och få bekräftat det som är en av de hörnstenar som jag bygger undervisningen på. Läste för ett tag sedan igenom de tidiga inläggen i mina långa blogg, och såg att jag hade som målsättning: Något kreativt varje dag.
Tyvärr har de tankebanorna täppts igen något under tid, men nu är det dags att öppna upp igen. Allt behöver ju inte vara fysisk kreativitet, det går bra med lössläppt hjärntänk också.
Som idag när vi hade drygt fem minuter kvar av skoldagen och jag skrev ordet HUSKU på tavlan och frågade vad det betydde. Det kom förslag på sporter, växter, djur, folkslag, skolämnen och mycket mer och den allra roligaste förklaringen tyckte jag att det kallas HUSKU när man gjort sex mål i ishockey.....
Det är så härligt att se eleverna när de får ett sån´t är ord ... eller en sak som ska användas på olika sätt ... först är det bara någon som räcker upp handen och lämnar förslag, men efter nå´n minut så är det mängder av händer i luften - och när man ska sluta, ja då först kommer en del med sina förslag. Vi tänker olika snabbt, och det är också något vi måste ta hänsyn till .... även långsamma tänkare kan vara kreativa, och kanske mer genomtänkt kreativa.
Kul är det iallafall,det tycker både jag och eleverna..... och det allra bästa är att jag vet att det är väl använd lektionstid!
Apropå e-twinning så fick jag idag ett mail från A-M att ”A snapshot of Europe” har valts ut att delta i den andra omgången av European eTwinning Awards samt att den är med i slutomgången i den svenska tävlingen. Fantastiske Michael Purves idé, som han förverkligat tillsammans med Ole från Danmark .... och av en tillfällighet kom jag med i Europas mest kreativa e-twinninggäng. Så nu hoppas jag förstås på en ny resa med anledning av detta ... eller att vi får något svenskt pris. Spännande och roligt är det iallafall.
Just nu har vi påbörjat nya projekt inom både "A Snapshot of Europe" och " Schoolovision". I år ska alla som vill på hela skolan få bilda kör, orkester och solister i "Teddybjörnen Fredriksson".Och så en massa nallebjörnar förstås. Hoppas kunna bära ut ett piano på skolgården i april och filma/spela in direkt. Kan bli häftigt!
HUSKU förresten .... hur förklarar DU det ordet?

2 kommentarer:

  1. Du är väl kreativ om någon är det!! Fortsätt bara som du gör nu.
    Härligt när man är upprymd av vad man ser och hör...jag känner igen det =) Kul att du är med i det gänget, kommer att följa dig genom bloggen, hoppas jag??

    HUSKU det är ju en grönländsk vinthund, det vet väl alla =)

    SvaraRadera
  2. Älskar kreativiteten hos elever och andra. Vad mycket spännande det finns i huvudet på alla - inte minst ditt. Räknar mig också till de kreativas skara.

    HUSKU - för mig är det vädret just nu. Det är riktigt husku.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas