lördag 8 januari 2011

Vintervägvädervarningar


För andra gången under åtta dagar gamla 2011, så har vinterväglagsvarningar ställt sig i vägen för reseplaner.
I tisdags skulle vi, ett antal gamla kollegor, ha åkt till Halmstad för att besöka en gemensam kollega och vän.
Väderleksrapporten visade snö i större mängd och resan ställdes in. "Onödigt att ge sig ut om man inte måste".
För egen del är jag väl på gränsen till dumdristig åt andra hållet, det ska snöstorm till för att jag ska ställa in, om jag är den som bestämmer.

I tisdags blev det inte så mycket av snön, men nu var ju allt avstyrt. Vi får göra ett nytt försök på sportlovet .... och just nu känns det bra .... man har fortfarande den roliga resan och gemenskapen att se fram emot.

Idag skulle min käre bror ha kommit på lördagsmiddag, men eftersom SMHI gick ut med klass 1 varning, så valde han och hans fru att avstå trettonmilaresan.
Har inte en aning om hur väglaget är idag. Småvägarna har sannolikt regnet förvandlat till isgator och värre blir det väl om temperaturen går ner under noll.

Så det blev storstädning idag i stället. Julksakerna ut och ner i sina olika förrådsutrymmen. Eftersom vi fick en "ledighetsdag" så gjorde vi storstädning i hela huset också. Känns skönt ... det är nästan så att man klarar sig med "småstädning" ända fram till våren.

Härligt när huset återgår till det utseende det har under nio tiondelar av året. Ser så rent och fråscht ut när man får upp lite ljusare gardiner och dukar. Fast jag njuter precis på samma sätt när huset i månadsskiftet nov- dec förvandlas till ett julhus med rött som dominerande färg.

En sak förstår jag bara inte ..... varje år så köper jag en eller två amaryllis. Jag tycker de är så fina. Naturligtvis vill jag att de stora röda blommorna ska förstärka julkänslan i juletid. Ofta blir det så att blommorna slår ut
till nyår, och är som allra finast när julen plockas bort.

Kan någon påminna mig om att jag ska köpa amaryllisarna lite tidigare till ett annat år.



Skolstarten kändes helt OK igår. Även om det blev så mycket olika info och diskussioner så att hjärnan kändes helt i upplösningstillstånd fram åt eftermiddagen. Tur att jag hade haft frökentankarna på ett tag, så att första veckans innehåll var färdigplanerat. Ska bli kul att träffa eleverna på måndag!

2 kommentarer:

  1. Jag skall försöka att komma ihåg att påminna dig om amaryllislökarna =)

    Jag har nu tagit bort det sista av julens saker...trodde jag, men hittade en paradhandduk och någon duk som låg i strykkorgen. Jag som tyckte att vi hade varit duktiga som fått bort ALLT så smidigt...

    Hos mig planerades det igår...ojojojo, nu har eleverna att göra nästa vecka och lite in på veckan därpå =)

    SvaraRadera
  2. Det var jobbiga vägar vill jag säga. Kom nyss hem från bröllopet. Det var knappt vi tog oss hem på vår lilla väg. Fick överge bilen mitt i den lilla backen upp till vår parkering. Det blir till att ta ut traktorn imorgon bitti.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas