tisdag 22 februari 2011

Kemikul

Läste i söndagens GP att kemistudier skapar stora förutsättningar för att få ett arbete direkt efter avslutade studier. Blev storligen förvånad då intagningspoängen till universitetsstudier i Göteborg låg på 15,0 från gymnsiet och på (!) 0,3 från högskoleprovet.

Kemi som är SÅ kul, varför är det inte ett attraktivt studieval?

Att läsa kemi fanns med i mina eftergymnasiella tankar - tillsammans med teologi och journalistik. Nu blev det lärarbanan i stället, men på förra seklet, då man läste till mellanstadielärare, så fick man välja två tillvalsämnen, där man blev behörig att undervisa på högstadiet. Naturligtvis blev det KEMI och BIOLOGI för min del. Det har aldrig blivit så att jag använt mig av min högstadiebehörighet, tyvärr.

Men kemi ska vi ju ha på lägre stadier också. Om man ser till ämnesinnehållet i nya kursplanen - läroplan 2011 - så har ämnet kemi nästan lika stor omfattning under åk 4 -6 som det har under åk 7-9. ( Jo, jag ska nog bli no-lärare - bara det funkar med kollegornas inriktningar!)

2011 har utnämnts till "Kemiåret". Har lite svårt för olika dagar och år .... tulpanens dag och köttbullens dag och byggnadsåret ..... ja, jag vet inte allt.

Men ordet kemi fick mig att söka lite på nätet och hamnade då på Kemikalendern, såg på videon för januari och hamnde så småningom på lektionsförslag.


Lektionsförslaget passade så bra, eftersom vi slutade höstterminen med att konstatera att vatten och olja är inte lösligt i vartannat, det blir inte ens någon blandning när de omaka molekylerna får bestämma. Nu handlade det om att hitta ämnen som gjorde att olja och vatten kunde bli vänner och fortsättningen på temat var att göra en äggtemperablandning som skulle användas till att göra en schablonmålning med.
Färgpigment kostar ju, men den gode slöjdlärare kunde undvara en del av de mindre populära färgerna. En mycket bra och inspirerande - och framförallt kreativ - lektion. I morgon fortsätter vi att prata om vad det finns för kemi i de olika schablonerna och därefter så ska vi se video, och göra en kortvariant av ett rödkålsexperiment.
Jag känner mig så nöjd med mig själv, när jag känner att eleverna fått vara kreativa - och utvecklats i detta.

Har besett ( heter det så?) största delen av webbsändningen om en Digital Agenda. Synnerligen gott initiativ av ITminister Hatt att initiera samtal och framförallt genomförande av agendan. Många intressanta synpunkter framfördes, jag fastnade för det här med tillgänglighet för alla samt ett nytt pedagogiskt tänkande och förhållningssätt. Varvid jag kom på att jag vill att s-twinning ska genomföras å det snaraste. Ett nätverk av svenska skolor som arbetar digitalt tillsammans inom olika teman. Skickade förslaget direkt till Hatt... för det kan man göra. Sen ska vi ha e-twinning också förstås.... men s-twinning är tillgängligt även för de elever som inte har kommit så långt med engelskan.

Nå´n som vill jobba med mig och mina 3-4or i något tema redan i vår .... jag är öppen för förslag ... och att testa.... vi behöver bara blogg, e-mail och Skype... sen är vi igång. Plus en planering förstås .... vore bra att börja med något litet... på ett par-tre veckor. Ska läsa medeltid så småningom ...kan det vara nå´t. ????

Skönt att vara igång igen .... jag gillar verkligen mitt jobb.... utom klockan sex på morgonen.

2 kommentarer:

  1. Kemi är buskul. Ska hålla en kemikurs på torsdag inom NTA. Lycka till med era experiment. S-twinning låter intressant.

    SvaraRadera
  2. Kemi...det finns överallt om man kan/vill analysera och se det...Jag har inte den förmågan. Men en sak som jag kunde göra var att titta på websändningen med ITHatt från början till slut igår...Ibland är det skönt att vara ledig. Det var många bra saker som nänmdes och IT-ministern verkar vara påläst och intresserad.Det lovar gott!!
    Kul att se direkt från rksdagen =)

    S-twinning det kan jag mycket väl tänka mig.
    Ha de gott i veckan!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas