torsdag 3 februari 2011

Torsdagstänkt

Fransson
Vaknade och var förkyld. Fast bara vanligt förkyld, och det var en klar förbättring sedan igår, då jag kände mig "illavulen" i hela kroppen.
- Ingen gympa i kväll, tänkte jag. Undrar om jag klarar tandläkarbesöket.
Klockan fem över åtta satt jag i tandläkarstolen. Detta efter att i väntrummet ha åhört en dialog mellan vårt kommunalråd och en egenföretagare, där man ventilerade de rådande goda tiderna
för kommunens företag. När kommunalrådet sedan vände sig till mig, och frågade hur det stod till i skolans värld, så tyckte jag att goda företagartiderna också skulle få komma skolan till del.
Vi hann inte fortsätta vår pratstund så länge, för det var dags att äntra var sin undersökningsstol inne på Tden moderna tandkliniken.
Helgbesökare Bella
Jag "tappade" en jättefyllning från en gammal rotfylld tand i helgen. Bara en lite tandstump fanns kvar. Denna lilla tandstump fotograferades med en minidigitalkamera, direkt kopplad till datorn. Häftigt!
Tanden blev som ny på ca tjugo minuter. Plastfyllning och erfaren tandläkare fixade detta, under det att min namne till tandläkare och hennes assistent diskuterade knäckebrödsbak över min stumma kropp. Funderade på om jag skulle testa att baka knäckebröd någon gång - och tänkte också på att det är ganska otrevligt att bli "pratad över huvudet på".
Tjugo minuters behandling visade sig kosta åttio kronor per minut. Tänk om man hade den taxan för sitt arbete. Då skulle man kunna betala mycket skatt och förhoppningsvis kunna hjälpa till att subventionera den dyra tandvården.....tänkte jag.
Fredrik
Min kollega hade lovat ta hand om klassen tills jag kom tillbaka. Till min glädje så hade hon satt igång en skrivuppgift (stafettskrivning) som varade passet ut. Så fruktansvärt roligt att få vara två lärare i klassrummet samtidigt, hinna hjälpa alla och komplettera varann i tankar och olika sysslor. Så skulle jag vilja ha det lite då och då. På den gamla goda tiden så gavs den möjligheten, och enligt morgonens samtalsavlyssnande, så skulle den ekonomiska verkligheten kunna påverka skolans resurser till det bättre igen..... Eller var det bara önsketänk?
Fritz
Skoldagen försvann snabbt, precis som den brukar. Satte mig vid datorn för att kolla nyheter i världen, på blog, mail och FB. I Australien hade man slagit på stora väderkatastrof-trumman och det blev inte så farligt. I Egypten låg man lite lågt de första dagarna, nu tycks det vara stor dramatik där. Hoppas att inte uteblivna turistintäkter ger för stor effekt. Hoppas att inte den sköra freden mellan länder rubbas. Vad är bäst, en diktator eller en fundamentalistisk islamsk sta? - Kanske kommer det något riktigt bra upp ur kaoset, ingen vet ännu, man kan bara spekulera, och spekulationer blir nästan alltid negativa.

Mailade till Amanda och beställde ytterligare ett par armband, jag gillar verkligen att ha lite glitter kring handleden. Fick svar direkt! Vilka färger önskades? Pastell eller starka färger?Pastell? Huvaligen för sådana färger! Nej, starka färger ska det va... gärna blått och grönt! Ska bli spännande att se resultatet!
Divan Bella
Framåt fyratiden insåg jag att det var dags att åka hem, för att kolla hur husets innandöme såg ut. Fyra katter, varav tre ungkatter kan ställa till ett rejält kaos ibland. Nu visade det sig att allt var lugnt, sannolikt hade det varit mycket kattsovande under dagen. Fransson och Fredrik fick gå ut, Bella ( på besök till söndag) stängde jag in i köket. Fritz var inte intresserad av frisk luft.
Tömde toalettlådan och lät den stå ute medan jag sopade av lite. Fredrik kom inrusande och tittade villrådigt efter lådan. Jag fick skynda mig att bli sopklar och Fredrik fick knipa någon minut. Fransson kom inrusande då den lille grannpojken och hans mamma gick förbi. Barnröster är han inte van vid. Ännu mer förskrämd blev han när den lille pojken kom in för att titta på alla katter, källaren blev en bra tillflyktsort.
Bella är divan som vräker sig på köksbordet. Något sådant skulle vi aldrig tillåta våra egna katter. Men är man på besök så......
Fick SMS från Bellas husse och matte, de hade kommit fram till Sälen. Lång resa, men härligt med lite skidåkning i breda nerförsbackar.
Fick också ett meddelande från en kollega. Hon var ledsen och besviken. Varvid jag tänkte att först måste man se till människan, och därefter till alla fyrkantigheter som skriva och oskrivna regelverk förespråkar.
Tänk om man kunde öppna den där friskolan ... med min ledsna kollega ( som oftast är en riktigt glad tjej) och så mina bloggvänner.....
Så tänkte jag denna torsdag... som fortfarande har ett antal timmar kvar. Hörde på radion i morse att någon morgonpratare tyckte att torsdagen var veckans goaste dag. Så kan jag känna i kväll, denna torsdag då en ganska så lindrig förkylning hindrade mej att hasta i väg till torsdagsgympa.
I morrn är det fredag, en mysig skoldag ... och sen är det helg.... IGEN! Vart tar tiden vägen?




2 kommentarer:

  1. Härligt med torsdag! Klarat av veckans samtal och bara en jobbdag kvar. Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  2. Jag vill också ha mer än en person i klassrummen. Det var så på den skolan vi besökte i England. De var alltid två personer inne i klassrummet. En lärare och en lärarassistent. Detta tog vi upp när vi kom hem, så nu har rektorerna börjat prata lite om det går att lösa det på vår skola. Kul att de börjat spåna och att de lyssnade på oss...nu var en av rektorerna med i London. så hon såg det också.
    Torsdagar är nog min favvodag. Börjar lite senare, hinner städa innan jobbet, slutar tidigt och så är det körövniing på kvällen =)

    Ha en go fredag och en härlig helg.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas