fredag 25 februari 2011

Ungdomligt uppror upplevs....

.....just nu. Bara att konstatera att tonårstrots gäller även katter. Under hela veckan så är det C-E som släppt ut kattpojkarna en stund när han kommit hem. Han har dem under ständig bevakning och hämtar in dem efter fem minuter. Inte kul för två katter som är sju månader gamla. De vill ha FRIHET.....

Idag är jag ensam i huset och när jag kom hem vid fyratiden, så fick katterna i springa ut. Iakttog dem den första stunden, såg sedan Fransson vandra över vägen. Var ute och kollade efter dem, såg båda bakom postlådan, men när jag försökte kalla in dem, så sprang de längre in bland buskarna. Sen dess har jag inte sett dem, trots att skymningen så sakta börja falla.
De har verkligen tagit chansen att vara ute, nu när de märker att de är mindre övervakade än vad de brukar vara.
Och jag tycker nog att de ska få pröva om tassarna bär.
De har hittat hem tidigare när de gått i väg en bit.... Nä, innekatter och andra djur som inte kan får känna frihet - det vill jag inte ha. Ett så tråkigt liv att jämt vara inne. T.o.m. Fritz gick ut en stund idag .... lite vårkänning är det i luften.

Något ungdomligt uppror tror jag inte att ridungdomarna gör, när de satsar all sin tid och kraft på hästar och ridning. Jag tror att det är ett bra sätt att slippa få upprorsungdomar. De har hittat en grej som ger dem en meningsfull sysselsättning och föräldrarna kan känna sig rätt trygga, man vet var ungdomarna befinner sig och vad de gör. Tyvärr finns inte samma möjligheter för katter och mattar/hussar. :)

Gick omkring på Hästmässan igår,passerade en massa montrar och blev riktigt köpsugen. Men det fanns inget för mig att köpa.... det fanns bara en massa hästgrejer, förstås.

Det var J, som fått två biljetter till hästshowen i Gbg och undrade om modern ville åka med. Nu var inte modern speciellt svårövertalad, för dels är det kul att hitta på något "spontant" på en vardagskväll, dels är det kul att göra något med dotera och dels är det kul att se på alla uppvisningarna/tävlingarna på Scandinavium.

Svensk elit och en del av Europaeliten tävlade om att vinna en Volvo. Snabbast nollfelare var en norrman som hette Gulikksen, och som var hela 51 år. Hästsport tycker jag är så bra, därför att man kan vara elitryttare, trots att alla andra sporters "bäst före datum" för längesedan är passerat.

Sen är jag synnerligen fascinerad av organistionen kring bortplockandet/framställandet av hinder och dekorationen däromkring.

Voltige visades upp, både individuellt och i lag. I den sporten finns ett definitivt "bäst för datum". De unga och småvuxna flickorna ( + en kille) var ju otroligt duktiga. Men jag tycker inte det är mycket till hästsport - den stackars hästen longeras ju i en cirkel hela tiden. Inget jobb för en häst!

Flyinge visade upp sina olika utbildningsmöjligheter, och de var så fascinerande att jag glömde ta upp kameran. Körning, hopp, dressyr och tömkörning - det sista allra mest imponerande - var det som jag tyckte var det bästa på hela kvällen.



Sen är det ju häftigt att se häst och ryttare flyga över breda en och en halv metershöga hinder. Rolf- Göran Bengtsson fick jag med på denna bilden.
Ja, det var en kul vardagskväll - tack för den J - och tack till M, som var den som fixade biljetterna.

Var med om en härlig stund under skoltid igår också. Fyrorna är faddrar till barnen i förskoleklassen och vi brukar göra något ihop varje månad. I Grön Flaggprojektet "Hälsa och Livsstil" har vi dessutom tagit in treorna i gruppen. 3-4orna önskade att vi skulle tillbringa en förmiddag vid "Korpstugan", där det finns pulkabacke, isbana och skidspår. Igår var vi där med våra elever och det var en fröjd att se hur de "stora" barnen tog hand om de små.
Varvid jag tänkte: Så viktigt det är med förmågan att kunna ta hand om andra och att kunna samarbeta med andra. Det är viktigare än att ha en massa faktakunskaper. Men det finns inga nationella prov i social förmåga, det finns ingen bedömning vad det gäller denna grundkunskap. Usch, vilket hårt samhälle vi lever i - och värre blir det hela tiden när gamla militärer tar makten över skolfrågorna.
- Hur långt är det kvar till påsklovet? undrade en av eleverna idag.
Att det är sju veckor dit, kunde jag ge besked om.
Och går alla veckor så fort som denna, så lär vi snart vara där. Skönt att ljuset kommit tillbaka, nu är det snart ljust halva dygnet.
Under det jag skrivit har jag tagit några pauser och gått ut med grytlock + sked samt att med gälla rop för att skrämma in katterna. Det lyckades denna gången också. Snart har de genomskådat mig, det tror jag, deras ungdomliga upprorskänsla talar om för dem att vara ute efter det att mörkret fallit ....om inte annat för att oroa husbondsfolket.
Tur att vi har långt till närmsta granne .... mitt beteende skulle väl annars föranleda tillkallande av personer i vita rockar ...


1 kommentar:

  1. Katter klarar sig bra ute. Våra går ut och in i sin lucka hela tiden. Fast det är rätt skönt att ligga i en brödkorg i köket också.

    Så roligt att åka till Gbg och se på hästar. Roligt också att höra lite om ert Grön Flagg-projekt. Ha nu en skön helg och njut av ljuset och mildare väder (hoppas jag)!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas