söndag 6 mars 2011

Kattkortskavalkad - konkurrent kommer

Hade tänkt ha f-rubrik idag.
Fastlagssöndag - nej, det blev ingen semla idag .... får hoppas på fettisdagen i stället.
Förståsigpåare - alla mediamusikvetare som uttalade sig om gårdagens melodifestivalsavsnitt. Segrarna var utsedda i förväg. De som i verkligheten vann, de var förtida förlorare. Usch, vad jag blir trött på alla som tror sig veta och förstå. Men jag gillade båda låtarna som blev vinnare.
Fetma hos barn, i dagens tidning igen. Hu, så hemskt, ropar man. Tänk på vilka följder det kan få i vuxenlivet. Jag har alltid varit tjock.... jag lever än.... Vad jag blir trött på fetmafokuseringen.
Fotografering fick det bli i stället. Tog med en kamera och gick ut med katten.....
... ja, inhysingen - Tindra. Vågar inte släppa henne, hon får vänta med att gå fritt tills hon är hemma i Backgården igen.
Tindra har funnit sig ganska bra i att vara kopplad. Om jag följer hennes väg. Tvärtom är inte att tänka på. Jag har insett att jag är en kattmänniska - ut i varje enskid cell.

Fransson spejar på bilar bakom buskarna på andra sidan vägen.


Eller kollar om det finns några intressanta fåglar, på brunnen vid fågelrestaurangen.



Tindra är riktigt bra på att "gå fot" när C-E är hundförare. Han är en sådan som kan "tala med katter". Det är väl på så sätt som han lyckats stå ut med mej i alla år.

Fredrik gillar solen i den snöfria katttoalettsmöjligheten. ( Men tro inte att han fattat att han kan använda den..)


Bra näbbmusjaktmarker. Fast nog är det synd att fånga och avliva något som man ändå inte äter....
- Vad är det som låter? undrar Fredrik, när en kråka kraxande flyger förbi.


Tindra rullar runt i solskenet på den smutsiga altanen.



- Gott att vara i solen, tycker hon. Då kan man t.o.m stå ut att vara i band.


Fredrik har slagit sig ner på sin favoritfågelspejarplats. Här tänker jag snart planetera penséer. Undrar hur det ska gå?

Lite tvätt i väntan på att mesarna ska komma flygande.


Syrran vill också vara med.


Medan Fransson ägnar sig åt klättring.


Ett varv till runt huset - svåraste vägen för kattkoppelhållaren.


Fritz var ute en stund han också, men nu nöjer han sig med att övervaka allt från hallfönstret.

Alla har nog med sitt och ingen märker att en tofsmes kommit för att hämta några korn.



Men att en springer spaniel dyker upp, det gillar inte katterna. Två har redan gått in, och Fransson vill gärna ha mattebeskydd.

Den vackra hunden bor i Holland, men är just nu i feriebostaden, grannhuset. I Holland har man karnevalsledigt, berättade husse och matte ( musiklärare) på mycket god svenska.

De berättade också att i Holland är det vår nu.....och hoppades få möta den här också, under sin lediga fastlagsvecka.
De har inte sett väderprognosen ... för den spår SNÖ. Men det blev en fin helg iallafall!



















2 kommentarer:

  1. Underbara bilder på många olika djur! Våra katter håller sig utomhus idag. Kan det bero på att jag hostar och nyser så mycket eller är det det fina vädret. Inte mer snö nu! Lökarna börjar komma upp nu.

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder på katterna mm. Vill inte ha mer SNÖ nu. Det ska komma i morgon har jag hört....VÅREN, kom nu!!!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas