fredag 20 maj 2011

E-twinning = elevengagemang



Idag visar jag bara elevarbeten. Bilder tagna av elever från tvåan till sexan, bilder som de engagerade eleverna lämnat mig som bidrag till nästa e-twinning-happening, nämligen tävlingen om Europas bästa foton. Tävlingen är indelad i fyra kategorier: Sport, människor, platser och natur. Projektet startades förra året av e-twinningvännen i Skottland, Michael tillsammans med e-twinningvännen i Danmark - med sommarstuga bara några mil härifrån - Ole.



Det är ju en av vinsterna med e-twinning, som lärare får man europiska vänner - och speciellt de jag träffat irl - i Sevilla eller härhemma - de känns som riktiga vänner. Dana i Tjeckien, Steffen i Tyskland, Ilze i Estland, Aurelija i Litauen, Katja i Frankrike, Ewa i Norge, Marek i Polen, Kolbrun på Island ( som pratar felfri svenska!) - och många flera med dem -ja, dem kan man vända sig till om man behöver svar på något - eller om vill ha hjälp att fixa semesterbostad!


Så e-twinning är super!


Förra året så tog tjejerna i min klass första pris i kategori sport och natur, och andra plats i kategori människor.


Årets tävling har engagerat ca en femtedel av skolans elever. Det finns många goda fotografer i Grimsås - sannolikt beroende på att många föräldrar har foto som hobby, att samhället har en egen fotoklubb ( som jag aldrig vågat mig in i - de flesta är halvgenerationen yngre än jag) och t.o.m en fotostudio. Och visst kan det också påverka något att 3-4an har en fotogalen lärare ...

Tänkte använda dagens blogginlägg och visa på våra bidrag .... och några som vi fick välja bort.

Vi valde ut bilderna genom ,att alla de elever som lämnat in foton samlades tillsammans med mej, och eleverna fick bestämma vilka bilder som de ville skulle represtentera Grimsåsskolan.


Bilden överst, det är en av två utvalda bilder som Vendela tagit. Det är bidraget i kategorin PLATSER. Vendela och hennes familj var på resa i Lappland förra sommaren, och denna bild tog hon vid Torne träsk.


Denna underbara bild av Alvas katt Zimba, blir bidraget i kategori NATUR. Rena vykortet!


Tilde tog denna bild av sin kusin. Vårt bidrag i kategorin MÄNNISKOR.



Bidraget i kategorin SPORT har Vendela också tagit. Fjolårsvinnaren, Elin, gör en flickis på studsmattan.

Många bra bilder blev bortvalda som t.ex.....




.... Alberts ( åk 3 ) bild av isflaket. Rena konstverket





Donikas närbild på liljan. Också det något som jag skulle vilja ha på väggen!



Elins härliga bild på fjället i Funäsdalen......


.... Fabians ( åk 2) bild på vattenkraft i Svenljunga .....



.... Idas underbara vattenbild.....



.... majas fröställningar ... så fokuserad ... wow.....


.... och Philips roliga människobild.


Ytterligare sjuttiotalet utmärkta bilder ligger "inlåsta" på e-twinningplatsen.

Jag är så stolt över våra duktiga unga fotografer. Det är så kul med alla slags bilder. Och foto är ju superbra för den, som jag, har tecknartummen mitt i handen.


Den första juni tillkännages resultatet av omröstningen. Denna gång blir det inget spännande videomöte - det tycks som om man har lika fullt upp i skolorna i Skottland och Danmark - och på flera andra platser - som vi har vid denna tid på året.


Följ gärna länken och kolla vad elever i Europas överiga länder visar för bilder på tävlingsblggen. Personligen tror jag att Sweden - Grimsås kan ta hem något pris även detta år.

Den första juni får vi svaret.



























2 kommentarer:

  1. Underbara bilder! Vilka kanonfotografer ni är!

    SvaraRadera
  2. Vad kul att vi får se dem här. Underbart vackra bilder!! du har kreativa elever som verkligen kan sin sak.
    Ha en go fortsättning på helgen =)

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas