lördag 28 maj 2011

Snart sextio

Det kom inte som någon blixt från klar himmel, det var inte som om det gick upp en talgdank, det kändes absolut inte som en dolk i ryggen..... nä, det var mer som en aha-upplevelse - att efter 50 kommer 60!


Så här gick det till:

De var lite uppsluppet på personalrummet - det blir gärna det så här års ... och vi satt och pratade om kända personer och deras ålder.

- Undrar hur gammal X är? Hon kan ju inte vara så ung, jag har sett att det syns genomgrått hår i utväxten efter toningen, sa någon.

- Men, genmälde en annan, det kanske beor på hennes make/sambo. Han lär inte vara så lätt att leva med.

Nu var det min tur att lägga mig i samtalet.

- Ja, titta på mej, sa jag och tog tag i hårmanen. Ni förstår hur jag har det, med tanke på allt det gråa..... Varvid tanken slog mej - C-E blev gråhårig när han var trettio! ..... !

- Du är ju snart sextio, sa den nästan jämngamla kollegan, då är det helt normalt med grått hår.

Det var då jag förstod .... snart sextio! Sextio!


Nej, det handlar inte om åldersnoja - det handlar om att tiden stuckit i väg med sådan raketfart, så man har inte hunnit med.


Har haft några dagar på mig att smälta min aha-upplevelse. Bara att konstatera ... så är det...passerade just 75%gränsen mellan 50 och 60.

Livet är iallafall rättvist i det att alla åldras en dag i taget, lika fort. Några av männen i bekanskapskretsen har uppnått sextiostrecket - men de har - klokt nog, tycker jag - avsagt sig all uppvaktning och firat i det lilla. Varvid man inte riktigt fattat att det finns en tid efter de stora femtioårsfesternas tid..... och den tiden är i stort förbi .... nästan alla vänner har haft sin halvsekelsfest.



Nä, åldern i sig är väl inget bekymmer - bara en sak tycker jag är tråkigt, och det är att livet går över och utvecklingen ( och då tänker jag nästan bara på den tekniska utvecklingen) fortsätter.

Det har varit fantastiskt roligt och intressant att få uppleva allt som hänt inom IKT - från den först Macen med två Kilobytes arbetsminne - till denna tid då allt tycks vara möjligt.
Från den första tunga mobiltelefonen till dagens apparater med oanade möjligheter.

Alla apparater som styrs via datorer - bilar, gräsklippare, kameror .... you name it!

Jag är så nyfiken på hur allt ser ut i framtiden .....och den enda nackdelen med att bli äldre, det är att framtiden är kortare.


Bilderna tog jag på dagens promenad. Doften av blommande rönn, den kan man ännu inte lägga in på datorn och dela med sig av...


1 kommentar:

  1. Rönnarna blommar fint i år. Allt blommar rikligt och tidigt tycker jag. har just plockat en stor bukett försommarblomster som ska med till gudstjänsten imorgon och pryda sommarhemmet. Takko och jag hittade skogsviol, styvmorsviol, teveronika, smörblommor, mandelblom, rödklöver, hundkäx och när det slutat regna ska vi plocka liljekonvaljer. Man får passa på så länge det varar.

    Det gäller livet också. Bäst att leva medan man kan.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas