fredag 17 juni 2011

Rångedalsk rengöringsritual

Det blev en städdag. Blir ofta så när sommarlovet börjar och utevädret uteblir. Hade bestämt mig för att går över övervåningen ordentligt, och så blev det också. Hann dessutom med köket ordentligt och övriga huset fick en tidy over i lightversion.
Jag tycker att städning är en ganska ok sysselsättning, när man har tid för dammråttor och katthårstussar. Speciellt om det är skitigt, och det var det på ovanvåningen, där städas det ganska så sällan. Satte upp gardiner i stora rummet igen, det har vi inte haft på länge, stora växter har stått i vägen. Nu har jag äntligen lyckas ta död (nästan) på den ena stora växten - så myket i allafall så att den inte platsade inomhus längre .... och den andra växten fick flytta ner på golvet. Så det blev en riktig makeover i mina ögon. Även döttrarnas barndomsrum fick nya gardiner och lite utbytta växter.
Lite nostalgi att lyfta på döttrarnas kvarlämnade saker. Små porslinsdjur, studentkort, böcker, CD, rökelsestickor, ljusstakar i svart smide, ett studenttroll .... jo, det finns mycket kvar att hämta. Naturligtvis går tankarna till den tid då töserna huserade i sina rum, och som alltid, så tänker jag att barn och ungdomstidens ca 20 år, de går fort. Sen flyger man i väg..... Men jag konstaterade också att det absolut inte hade varit önskvärt att ha trettioåringar boende kvar i sina rum.... Jag är glad att de fått en bra vuxentillvro, definitivt. Det är inte alla förunnat.



Lyssnade på radio och hörde att Maud ska avgå. Inte en dag för tidigt. Det har funnits tider då jag delvis sympatiserat med centerns budskap, men med henne som ledare så har både hon och det partiet står för gett mig rysningar av obehag.Anser att hon ibland varit den mest konservativa av alla partiledarna.... hoppas att det kommer någon som kan var öppen för mittensamarbete i stället för den nuvarande alliansen. Ett nytt förbund som står för social upprustning i stället för det motsatta.



Man intervjuade ett par representanter från Navet i Borås på lokalradion. Navet kan säkert vara ett bra utflyktsmål för skollediga, men som inspiratör och ledare för den naturvetenskapliga/tekniska skolutvecklingen har den -i allafall för tillfället - spelat ut sin roll. Förr var det ett värde att åka till Borås och Navet med barnen, men numera tycks den pedagogiska verksamheten ha gått i stå, och man känner sig riktigt besviken efter att ha varit med elever på Navet. Vi är helt överens om detta på skolan, har också pratat med flera i området som upplever samma sak, Men Navet tycks vara en helig ko för kommunala skolbestämmare, de ska inte kritiseras. Eller har vi kanske inte riktigt framfört vår kritik. Räckte annars med en resa till Navet per "stadium" - ja, vi är ju tillbaka i stadiumindelning igen - resten av studieresepengarna kunde användas till studier av närmiljön, såväl historiska minnesmärken som instutitioner i vårt nuvarande samhälle.



Funderade en del på att skriva lite olika LPPs nu när jag är ledig. Magnetism och växter skulle kunna bli bra teman. Ska försöka hålla mig till konstens alla regler, för att bli van vid det utförliga hantverket. Får bli någon annan halvdålig väderdag.

Nu blev det en massa extra skrivet, precis som det brukar. Jag skulle ju berätta om rengöringsrutinerna i Rångedala - i barndomshemmet. Där städades det varje lördag, i köket, i farstun och sovrummet ..... toaletten den fanns en bit från huset, den ingick inte i veckostädningen. På bondlandet så blev det mycket jord och kolämningar som drogs med in, så en ordentlig veckorengöring behövdes verkligen. Såpa på burk användes som rengöringsmedel och när golven var skurade, då skulle det alltid in en blombukett på köksbordet. Från tidig vårblommetid till sen höstaster- tid. Kring midsommartid, så var det gammalrosorna som gällde.

Så när jag efter lång dags husrengöring ansåg mig klar, så gjorde jag den gamla rångedalska ritualen till min, jag hämtade en bukett med rabattblommor och så tog jag några kvistar gammalrosor från den storvuxna busken, som importerades från Rångedala en gång i Stockremmahusets tidiga historia. Huset luktar fräscht av såpa och rosor, precis som det gjorde varje försommarlördag i mitt barndomshem.





1 kommentar:

  1. Har också tagit en runda med trasan och såpvatten. Blommor på bordet. Dessutom sill och potatis på matbordet. Sedan blev det en cacherunda med malmösonen. Fantastiska platser man hittar på geocachingturerna. Kommer på bloggen.

    Vi ses i Malmö! Kommer ner söndag kväll, sover över hos sonen.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas