fredag 19 augusti 2011

Frökenföreteelser

- Nej, det heter "Jag tycker om honom". Inte "Jag tycker om han". Det är skillnad på objektsform och subjektform!
Typiskt en gammal fröken att påpeka sånt, en riktig frökenföreteelse.
Ingen bryr sig, bara att inse att subjektform och objektform för längesedan överlevt sig själv.
- Kolla där är en felstavning. Det är alltid ett n och m före d och t!
Typisk fröken företeelse att i alla lägen kolla stavning och meningsbyggnad. Och helt frankt påpeka felstavningar. Lite ont gör det allt i frökensjälen när hon ser felstavningar i tryck.... eller hör den felaktiga användningen av han och honom.....
Det gör ganska ofta ont i frökensjälen, och det är ganska självförvållat!
Träffade en gammal vän idag när jag var på ICA. Pratade en bra stund och hon kom med en kommentar, som jag inte riktigt förstod.
- Hur tänker du då? undrade jag när jag inte riktigt förstod.
Vem uttrycker sig så mer än en gammal fröken?
Äntligen kom jag till skott att köpa nya stövlar, ca ett år efter utgången tid, vad det gäller de förra. Varma, fodrade, supersköna blev det.
Till frökenföreteelserna - modell halvgammal /gammal fröken tycks höstterminsstartklädsel kjol, tights, barefoot i skorna gälla. Detsamma gällde mej. Behövde alltså låna en strumpa för att prova stövlar.
Betalade och gick ut. Hundra meter fram på Tranemos gator kändes det lite konstigt på högerfoten. Kollade neråt. Såg en fot utan strumpa, en fot med blå strumpa .... båda i likadana skor.
Skyndsamt tog jag mig tillbaka till skoaffären och lämnade tillbaka det som högerfoten kleptomaniserat.
Tänkte på det att de människor som jag mött och som registrerat min klädsel må ha tänkt:
- Har den där halvgamla tanten redan drabbats av demens ..... eller är hon en lärare?

2 kommentarer:

  1. Skrattade högt åt din härliga berättelse om dagens händelser. Skrattat många gånger idag. Sten Rydh var både rolig och inspirerande. Roligt att få vara med. Ha en bra helg!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas