fredag 5 augusti 2011

Funderade fritt

Fyra dagars sommar blev det. Härligt! Speciellt som jag haft förmånen att kunna ligga på rygg på sandstrand och titta på moln och "flygplansstreck" och kunnat låta tankarna flyga fritt.
Funderade på hur man som person är funtad, när man är så fyrkantig, så att man tvingar en elvaåring att gå av tåget i en främmande stad. Helt sjukt! Eller kör av två fjortonåringar för att deras fritidskort inte gällde på just det tåget.... Eller avvisar flyktingar, skötsamma, arbetsvilliga, trevliga människor. Eller ger elever som verkligen gör sitt bästa ett "inte godkänt" ..... Eller att förskolebarn inte längre kan ta del av matlagning, för att de inte är tillåtna i köksregioner - där det funkat så bra under alla år tidigare.
Det måste finnas förnuft, det måste finnas moral, det måste finnas omsorgstänk om andra - man måste våga gå emot fyrkantigheten och våga ta egna människobeslut. Moral och förnuft måste gå före förordningar .... Man kan göra om fyrkanten till ett rakt streck, och då finns det genast oändliga möjligheter.
Simmade en stund i ljumma vågor igår. Kom på en alldeles egen aforism: " Den som simmar mot vågorna, den får räkna med att få kallsupar. Den som simmar med vågorna, den drivs framåt, men riskerar att gå i kvav." Känner det så för egen del, absolut. Jag protesterar och vill inte blint följa alla bestämmelser som kommer uppifrån. Vet att allt inte är bra, att mycket bara är en grej som ligger i tiden, och så småningom kommer att ändras..... Därför blir det kallsupar då och då. Men hellre det än att inte våga tycka.....
Tänkte också på speglingar. Människor speglar sig i varann, det finns det vetenskap på. I mina funderingar utifrån vackra badbilder där man speglar sig mot blanka ytor, så tänkte jag så här: Där spegelbilderna visar en stor likhet, både vad det gäller goda och negativa sidor, då tror jag att man är supergoda vänner så länge det positiva råder, men när något händer så att de negativa sidorna kommer fram, då blir det ordentliga krusningar på ytan, och vänskapen blir förstörd.
Så tänkte jag under det att solen stundtals gömde sig bakom molnen, men det var lika bra det, man slapp bränna sig. Fattar bara inte hur man kunde exponera sig för solen timme efter timme, dag efter dag, "förr" i tiden. Trots att det sved ordentligt i skinnet, så var man inte ett dugg försiktig. Konstigt att man inte är mera rynkig än man är......men det är väl något man får tacka det feta under huden för.
Hann med mycket under två dagar i Halmstad. Ett par funderartimmar på stranden varje dag, ett antal dopp i böljan den blå ... Funderade f.ö. på att det var massor av människor på stranden som inte alls badade.... bara solbadade..... Dom missade något, vattnet var riktigt varmt och skönt!
Målade färdigt huset i Halmstad, nu är det hur fint som helst, lyser rödglittrande i solskenet, som en riktig västkustens pärla. Hann läsa ut "Den randiga tigern" - superbra tyckte jag - hann lösa sudoko och korsord och tog en cykeltur in till staden både onsdag och torsdag.
I går hade ett antal stora segelfartyg, lagt till vid kajerna. Idag ska de ut och segla i "Tall ship race". Ett jätteevenemang, fullt ös med marknadsstånd, mässtånd, scener och pubar i hamnområdet.
För egen del tyckte jag att den här båten, som låg på andra sidan Nissanutloppet, var den finaste av alla.... Gammal, lite oansenlig och väderbiten så klarar den de flesta farvatten. Lite som en gammal erfaren människa.....

Idag kom välkomstbrevet inför terminsstarten. Det är mycket som ska göras, innan vi kan sätta igång på riktigt, känns det. Funderar på hur många kallsupar jag kommer att få detta läsåret.... för några lär det väl bli. För jag kommer att fortsätta att simma mot vågorna. Lite snett i och för sig, och försiktigt, så att jag inte blir alldeles översköljd och drunknar.

4 kommentarer:

  1. Låter som härliga dagar. Önskar jag kunde ta ett dopp, men det får vänta. Armen läker hyfsat bra. Ska in på måndag igen och kolla.

    Tycker också om att simma mot vågorna. Då får man visserligen kämpa mera men man har bättre kontroll på vart man är på väg. Med vågorna eller strömmen är det lättare att glida ur kurs om man tappar styrfart. Det är samma sak när man paddlar. Så simma på! Är vi många kanske vi kan vända strömmen.

    SvaraRadera
  2. Intressanta tankar som rör sig i huvudet på dig! Börjar du arbeta på måndag?

    SvaraRadera
  3. Vad härligt ni haft det. Jag är nog också benägen att simma mot vågorna. kallsupar till trots. Det gör jag både vad det gäller arbetslivet eller privatlivet. Ibland kan kallsuparna stanna kvar länge, men det är det värt =)


    Ha några bra sista dagar innan vi drar igång nu!!

    SvaraRadera
  4. Tack för kommentaren hos mig. ;)
    Dina tankar är, som vanligt, interessanta att läsa.Tack.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas