tisdag 18 oktober 2011

Lärares lärande...


... det sker ofta genom eleverna.
Det är de som ser möjligheterna, det är de som har koll på vad som händer....

Idrott, det är inget höjdarämne för en lärare som inte är idrottsutbildad. Det blir lite rörigt, kanske ligger det i ämnets natur. Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att ha lektioner i idrott, inte ens om jag fick leva om mitt lärarliv, och vara ung och fräsch igen...

När det blivit för rörigt på idrotten, ja, då tog en förståndig elev saken i egna händer och gjorde ett upprop på Facebook.


På Grimsåsskolan finns det en lektion som kallas idrott, det är bra att röra på sig två gånger i veckan. Men, det finns dom personer som inte är tysta när vi börjar så det tar halva lektionen för att börja med uppvärmningen.


Gilla och kopiera om du inte vill att detta ska fortsätta!


Gissa om det blev många gillanden...... och en betydligt lugnare lektion efter detta. 

När jag var ung, så skrev jag en massa insändare om allt möjligt, trodde väl att jag skulle kunna påverka. Kanske gjorde jag det också i någon mån.

Genom FB finns en enorm påverkansmöjlighet, eftersom nätverket egentligen är oändligt, den insikten fick jag av mina elever. Och enligt läroplanen så ska eleverna i 4-6 "träna på att argumentera i olika samtalsituationer och beslutprocesser".





Genom mina elever lärde jag känna denne begåvade och sympatiske sångare, på dagens musiklektion. Eleverna får en och en eller i par presentera en artist som har påverkat dem på något sätt. Idag fick jag lära känna Chris Medina och hans underbara sång, tillägnad fästmön som är svårt handikappad sedan en bilolycka för några år sedan. Vi njöt av sången och vi fick en fin diskussion om värdet av att stanna kvar hos den människa som verkligen behöver en, även när livet blir svårt.

I morrn ska vi fortsätta arbetet med barnkonvention och mänskliga rättigheter. Eleverna ska få föreslå arbetssätt och redovisningsform. Ska bli så spännande att se vad de kommer med för förslag och vad det fortsatta arbetet kommer att ge lärarn för lärdomar.

2 kommentarer:

  1. Vad spännande när eleverna får bestämma. Man vet aldrig i förväg var det landar, men det är det man lär sig av. Idrott vill jag aldrig mer underisa i. Är inte behörig, tack och lov. Så jag lär nog slippa. Engelska blev jag tvingad att ta, men nu är det ganska kul. Mina femmor "befinner sig" just nu i New York och går in för att besöka en massa olika platser där. Ha det bra! Kram!

    SvaraRadera
  2. Javisst är det så, jag lär mig otroligt mycket genom mina elever. Och att bara stanna upp och ta sig tiden till diskussioner om saker som berör är otroligt utvecklande, för alla. Och visst säger den sången mycket, bakgrunden till den är helt fantastisk.
    Ha de gott med nya lärdomar en regnig onsdag =)

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas