fredag 28 oktober 2011

Lärarledigt


Känner mig lite dålig i samvetet så här på seneftermiddagen. Över allt som jag klagat på i höst.... över vår =lärares arbetssituation. Idag har jag inget att klaga på. En hel veckas ledighet ligger där framför en, alldeles orörd. Jo, vi har absolut jobbat in den, inte tu tal om den saken, men kanske är det så att man glömmer de inarbetade förmånligheterna, när lärarjobbet är som jobbigast. Sen är man ju bara människa också, man har en begränsad ork, och det ställer till det. Och så är det det där med alla möten och all dokumentation, undervisningen och planeringen av den kommer ibland emellan. Man vill göra ett bra jobb, och då blir det mycket jobb stundtals- bara för att få ihop allt.
Men nu ska jag njuta av en veckas ledighet. Har aldrig haft det under hösten tidigare. Barnen brukar vara lediga  en vecka, medan vi lärare har ett antal ( oftast 3) studiedagar. Under de senaste åren så har man kunna få kompledigt för inarbetad kompetensutvecklingstid, så många av oss jobbade bara en enda dag förra året. Lite knäppt att ha en enda obligatorisk studiedag.... klokt att ge alla en veckas ledigt denna höst, det är många som behöver det.
Sen kan man ju tycka att andra yrkesgrupper också skulle behöva ha lite ledigheter ..... många har väl övertid att ta ut, och det kanske kan passa bra att göra det om man har barn i skolåldern därhemma. Tycker att det känns lite tråkigt för de barn, som måste gå till fritids alla dagar. Men många fritids passar  på att göra extra roliga saker under lovveckan, lite annorlunda saker än vad den vanliga skolvardagen bjuder på.

Brukar alltid ha frågesport i klassen dagen före ett lov. Sextio frågor om det vi behandlat under hösten - samt lite aktuella spörsmål. Gjorde en mycket intressant iakttagelse när eleverna i toppenklassen satt i sina grupper och skulle svara på frågor - många fyror kunde mer- eller åtminstone lika mycket som femmorna. Ibland har jag känt det så att de "stackars" fyrorna har en jobbig situation, som har no/so med femmorna. Svåra texter att läsa, ett kunskapsinnehåll som inte alltid är så lätt. Trots att femmorna jobbar snabbare och kommer mycket längre med olika slags uppgifter, så tycks det vara fyrorna som ( generellt sett) får en bättre -eller  iallafall minst lika bra -kunskap än femmorna.
Vad kan man dra för slutsatser av det? Att man inte ska vara rädd att ge yngre barn utmaningar. ....
Min tro är att det för många av de snabba läsarna mest gäller att bli klar så fort som möjligt. Vilket fyrorna, som har en långsammare läshastighet, inte ser som det främsta målet. Intressant är det iallafall!
Något som tål att diskuteras med såväl kollegor som elever efter lovet.



Var hos tandläkaren idag ... eller rättare sagt tandhygienisten. Undersökning, alltså. Fick mig en tankeställare. Min tidigare hygienist hade ledig dag, så jag fick en av de andra två. En så´n skillnad. Den tidigare hygienisten har gjort ett jättebra jobb, men det har gjort ont. Idag kändes det inte alls. Tänkte då så här: Vet att mitt jobb inte är att klaga på ---- men kanske är jag som den hårdhänta hygeinisten ----jag skulle kunna få samma goda resultat med lite mildare nypor..... Kände att jag fick lite ont i magen av tänket ... man ser ju inte sig själv....
Men det var en intressant, tankeväckande erfarenhet.
Resultatet av undersökningen -två ingrepp behövs från tandläkare - en lagning och en lagning alt dragning av sista visdomstanden.
Fick ny tid på måndag eftermiddag. Bra att få det fixat när man är ledig.

Väntar på att C-E ska komma hem. Han har fabriksinventering idag och långfredag. Så det får för ovanlighetens skull bli jag som står för fredagskvällsmaten. Dags att sätta in ris och skaldjursgratängen i ugnen ... och hämta fredagsvinet från källaren.


























4 kommentarer:

  1. Skönt med lov nu. Inledde lovet med att åka direkt på en cachingrunda med "klokare". Var ute 5 h och hittade 7 cacher tillsammans. Härligt även om det ar grått i luften, träden lyste från ljust gult till brons. Nu ska det bli fredagsmys med karlskronasonen som är hemma på besök. Vi ses på onsdag.

    SvaraRadera
  2. Hej på dej! Ja du tar upp mycket viktiga frågor i ditt inlägg. Först av allt så ska vi höra en föreläsare som talar om bråkiga klasser. Vi ska gå hela arbetslaget, förutom de som ska vara i ämnesgrupper. Berättar mer sedan då jag vet mer!

    Tycker också att det känns behövligt med några lediga dagar. Numera kan jag njuta det kunde jag inte förr då jobbade jag på hemma (med jobbet) och längtade tillbaka till skolan hela lovet. Kanske har det kommit med åldern kanske är jag inte lika hungrig längre. Inte på det i alla fall ;-). Men utmaningar är viktigt! Absolut och det behöver alla elever som lärare!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas