onsdag 23 november 2011

Bra blev blaha


Idag har vi haft studiedag. Det var den bästa sådan som jag varit med om under de senaste två åren. Vi gick igenom läroplanens kunskapskrav i svenska och matte och  diskuterade vad de egentligen stod för.
Vi var sex lärare som jobbar med elever i årskurs 4-6, som slog de kloka huvudena ihop, och kände att vi fick ordning på vad det egentligen står i kunskapskraven. Iallafall så mycket att det blir lätt att göra de bedömningar som ska göras inför terminsslutet. Vi gav varandra tips på arbetssätt, det blev en hel del utbyte av sådant också.  Vi var totalt eniga att det är dags att börja bygga den där skolan i Nittorp nu. Skolan där alla områdets F-6-elever samlas, skolan där vi får en utökad kompetens, just genom att många kloka lärarskallar finns på samma plats och där vi kan planera ihop och använda kompetenserna på bästa sätt.


Gick tillsammans till Nexans utmärkta restaurang och åt lunch. Trevligt att sitta ner och prata, och så gott att äta vällagad mat. 
Ja, det kändes som en riktigt bra dag.
GPSerna som jag "tjatat" mig till hade kommit. Tre stycken eTrex Legend för sammanlagt ca 3500 kr. Jag plockade med en hem. Det skulle väl inte vara svårt att sätta igång att använda en sådan. Trodde jag.
Möttes av tre katter när jag kom hem till det mörka huset, utfodrade dessa - samt mig själv - och så satte jag igång gpsen.
Det var där den bra dagen vände till en blaha-dag. Hittade en massa funktioner med kom inte vidare i dem. Kartan var kass .... försökte ställa om tiden från New York-tid till Sverige-tid... inte ens det funkade. Jag hade ju tänkt lägga ut burkar och skriva in koordinater, så att barnen kunde hitta sina olika uppgifter ute i skolans omgivning, men jag fattade inte hur jag skulle göra detta.
Känner mig som ett stort misstag, som lurade mina kollegor att gå med på att köpa en apparat som jag inte fattar hur den ska användas. När jag laddade ner en geocacheletarapp i mobilen, så funkade ju den direkt!
Så just nu känner jag som jag har lika blödande ögon som Fredriks ser ut att vara .... och känner mig så missnöjd att den bra dagen blev så blaha, och att jag ställt till alltihopa själv!

4 kommentarer:

  1. OJ! Men du det ordnar sig säkert. Någon mer får kolla på dem, annars har ni väl öppet köp?

    Kram Ingela

    SvaraRadera
  2. Det kan kännas så när man får något nytt...men efter lite tid löser man det. Du är så klurig så du kommer att lösa det inom ett par dagar. Och de andra kan väl inte begära att du ska lösa allt med en gång, det tror jag verkligen inte??
    Lycka tilll, och tröstekram kommer här....

    SvaraRadera
  3. Du kommer att fixa det, men allt går ju inte på en gång. Har inte förstått alla funktioner i min Oregon på långt när. Våra Dakota 20 har kommit, men jag har inte hunnit få igång dem. Har bara satt i batterierna.

    Vi hade studiedag igår.Två föreläsningar på vaandra, som jag missade pga migrän. Sånt händer. Man får väl trösta sig med att när det är botten finns det ju bara en väg att gå - uppåt.

    SvaraRadera
  4. Kämpa på...snart har du löst problemet! Om ett par dagar säger du..."det där var ju inte så märkvärdigt"!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas