fredag 9 december 2011

Fikafrosseri, färdigtfirande, frökenfundering

 Idag bjöd Berith på adventsfika. Fem gravt medelålders damer hade möjlighet att vara med på det fikafrosseri som den "unga" pensionären dukat fram. Två från den gamla gruppen av jobbarkompisar kunde inte komma. Sjukdom stoppade dem.... sjukdom som de dragits med i flera år.... Vi glada friska kunde konstatera att en ömmande rygg eller ett värkande knä inte är så mycket att gnälla för, när man vet vad våra båda vänner får utstå.
 Trevligt att träffas och utbyta tankar. Tre av oss är fortfarande kvar i skolans värld, och de båda pensionärerna gladdes åt att inte behöva fundera på omdömen och skrivningar av dessa något mer.
Kollega C var klar med alla sina omdömen, medan kollega K och jag hade ett ämne kvar. Vi konstaterade alla att vi inte förstår vad som menas med en hel del av kunskapskravskriterierna. Hur ska då föräldrar kunna begripa, undrade vi. Och hur många kommer att läsa igenom 30 - 40 sidor omdömen, som det blir i Infomentor? Som någon sa: -En del föräldrar har ju så mycket att göra att de inte ens hinner steka pannkakor till sina barn, hur ska de då få tid att läsa detta fyrkantigt skrivna dokument?
Jag blir så sur när man ska göra något för att det så är bestämt. Det var OK med att skriva omdömen tidigare, enligt gamla läroplanen,  man prickade i om eleven var på väg att komma fram till kunskapsmålen och sedan skrev man lite kommentarer i fritext. Sån´t eleverna var bra på, sådant man kunde utveckla. Fullt förståeligt för både lärare och föräldrar. Förhoppningsvis även för elever.
Men nu, när vi ska visa eleverna vilka kunskapskrav vi jobbar mot, så blir de bara förvirrade. Hur ska de kunna förstå vad som menas med de ord som läraren med möda kan begripa?
Gjorde ett prov i historia idag... medeltiden. Hade ett antal öppna frågor och ett par  kunskapsfrågor.
Eleverna tyckte att det var ett bra prov. Det gillar jag förstås.
Rättade provet med tre färgpennor, rött, gult och grönt. Svårt, svårt att avgöra vad som är gult och grönt - vad som är på god väg att uppfylla kunskapskriterierna och vad som betyder att man i huvudsak uppfyllt dem. Kom på mig att ta med helhetsbedömningen i slutbedömningen av provet - hur eleverna jobbar på alla lektioner. Jag kan nog inte tänka på annat sätt än utifrån helhet. Och då kan man se saken på två sätt... mina elever behöver inte prov... eller också ska jag inte rätta dem, utan be någon annan göra det.
Nä, det här med bedömning, det tycker jag är helt horribelt. Det är klart man måste ha koll på sina elevers kunskapsutveckling och det har man utan att behöva fylla i 30-40 sidor bedömningskriterier.... varav man inte riktigt förstår ca en fjärdedel av dem. Jag vill undervisa och skapa intressen och utveckla många olika förmågor.... inte bedöma elevers olika genetiska och miljöpåverkade förutsättningar och deras speciella intressen. Det är ju detta man som lärare istället ska ta till vara... det skulle man väl kunna kalla professionalism...

 
Fick smaka en läcker frusen kladdkaketårta som höjdpunkt efter  alla kakor. Mycket gott med apelsin kombinerat med choklad.
Satte mig vid datorn och fyllde i historiaämnets bedömningskriterier när jag kom hem. Hade jobbat mot tre av kunskapskraveni den planering jag gjort. De andra fem kunde jag inte fylla i.... och jag vet inte riktigt hur det arbetsområde ska se ut som får med de, för mig, tämligen svårtolkade kunskapskraven. Hoppas att man kan få lite hjälp med det någonstans i från...... Årets bedömningar kan man alltså färdigfira...berättade det för maken under det att jag hällde upp ett glas vin.
- Du har ju hållit på med de här bedömningarna i flera veckor nu, är det inte färdigt förrän nu? var hans kommentar. 
I år gick det väl någorlunda an, nästa år ska jag sätta betyg. Ångesten för detta kvarstår.... Ska all denna betygspress skapa en massa i-väggen-gåenden ? Det känns så......

Luciahelg och luciavecka ligger framför oss. Det känns ljust!











1 kommentar:

  1. Mumsigt och så roligt att få träffa gamla kollegor. Har varit på Navet idag igen nu med år 6 och geometri. Kul men man blir trött av 1,5 h i en buss med ystra och gapande barn. Skönt med fredag. Ha en riktigt skön helg!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas