tisdag 20 december 2011

Tomtetider - två


Lite mer tomtebilder från husets samling, under det att jag skriver lite osammanhängande tankar. Tomten ovan har jag fått av C-E någon gång för längesedan. Häftig, absolut .... men vid närmare beskådande .... är den riktigt rumsren.....? Jaja, kunde varit värre.
Har kommit ganska långt med juleförberedelserna. Visst är det lite extra jobb, om man jämför med "normaltid". Inte att jag skulle ställa mig och baka bröd efter skolans slut, nån annan gång än före jul. Sån´t gör jag på helgerna. Men nu hanns det inte med, så det fick fixas idag istället. Vörtbrödet byter recept varje år.... ser ut att ha blivit riktigt bra denna gång. Bodils limpor står just i ugnen och byter tillstånd från dallrigt till fast. Och doftar så otroligt gott!
Julklapparna blev färdiginslagna i går...så nu är det bara godis, skinka och rödkålstillagning kvar. Sen kan vi fira jul,..... Ja, C-E får fixa in julgranen förstås, den står i garaget och väntar på att komma in och bli klädd. En riktigt fin gran är det, men ni vet väl hur noggrann C-E är när han väljer gran....
Eller som jag skrev på FB.... om C-E hade varit lika noggrann då han valde fru, som han är när han väljer gran, så hade jag inte haft en chans.... :)

 Guldtomten, som alltid hängt i sovrumsfönstret, den fick jag av min mor. Någongång på 80-talet sannolikt. Först tyckte jag att det inte var så mycket att ha, jag hör ju inte till dem som har så mycket till övers för det förgyllda. Efter tid så har tomten blivit en av de viktigaste julprydnaderna....
 .... framförallt för de vackra reflexer och skuggor som den skapar. Ännu vackrare blir det om den låga förmiddagssolen skiner in genom fönstret.... då gnistrar det riktigt om den förgyllda tomten.
En gammal kollega, numera pensionär kom till personalrummet med förmiddagsfika idag. Vi pratade om hur mycket skolan förändrats bara på de år som gått sedan hon lämnade oss. Då fanns det  8-10 personer som arbetade med barnen i åk 1 - 6. Idag är vi 4,8 tjänster. Inte konstigt att man känner sig utarbetad - och framförallt maktlös och otillräcklig ibland.V i var ganska överens om att vi aldrig skulle rekommendera det roliga läraryrket till någon ung människa idag.... Det är för krävande.... och ologiskt, med den kontroll och styrning som staten gör - medan den kommunala ekonomin inte ger oss möjligheter att genomföra det som kontrollen kräver.....och det vi själva vill....och vet att barnen behöver ha för att klara sig bra i framtiden.
Läste just på "Overwiev lärare" på FB att en rektor i Karlskrona sade upp sig på sittande möte, i protest mot de nedskärningar som görs. Det skulle kunna vara startskottet till en rektors/lärarprotest.... men vi är väl för fega.... ?
 "Tuffe-tomten" köpte jag på julmarknaden i Apladalen förra året. Den fick sedan stå modell till de tomtar som eleverna tillverkade på förra årets pysseldag. Det var kollegorna som fick ta hand om pysseljobbet, jag gjorde det jag var bäst på - sjöng julsånger och lekte sällskapslekar. Inte en klistertub,  inte ett limstift, inte en limpistol så långt ögat kunde nå. Då kände jag mig trygg....

- Fick vi bara gula markeringar i våra omdömen, frågade en fyra idag. Jag nickade bekräftande. Dessutom hade jag berättat detta för alla i klassrummet.
- Men om alla skulle ha lika, så behövde ni väl inte gjort gult. Då var det väl ingen mening, fortsatte eleven. Tänk vad barn är kloka! Vi borde rådfråga dem i stället för göra så som  skolans huvudmän tycker att vi ska göra.
 Det har snöat idag. Fyra-fem cm,  och även om jag är barmarksdiggare, så kan jag medge att det vita har gett lite extra julstämning.


 Så nu önskar jag klart väder och 4-5 minusgrader i två-tre veckor.Nu tycker jag att det är precis lagom/tillräckligt med snö. Men den önskan lär nog inte bli uppfylld, väderleksprognoserna siar om 7-8 plusgrader på juldagen.
Fick julbord i skolan idag. Det var inte så mycket, men det var gott - och man blev mätt. Så jag är inte gnällig eller negativ, utan nöjd .... men kan ändå inte låta bli att tänka tillbaka till åren i Dalstorpsskolan.
Då samlades all personal och åt gemensamt julbord efter det att eleverna ätit. Eleverna jobbade ensamma - med något de klarade utan lärarhjälp - de äldsta eleverna tog hand om de små. Så bra för alla att ta lite eget ansvar. Är säker på att eleverna skulle klara sådant idag också, men många av oss är rädda att låta eleverna ta det ansvaret. De måste kollas av oss hela tiden.... jag tror inte att det behövs... de klarar sig själva nå´n stund då och då ... MEN de ska alltid veta var vi vuxna finns.

Den här tomten fick jag då jag fyllde trettio, av mina vänner A och A. Den har stått  på ungefär samma plats i 28 jular. Mjölkkrukan i mässing fick min mamma i julklapp av min pappa under något av min fars sista levnadsår. En symbol för vad mina föräldrars liv ägnades åt ... djuren och jorden. Hade de levt idag, så är jag säker på att ingen valt lantbrukaryrket. Men förr så fanns inte så många val. Det fanns mest förväntningar att någon skulle ta över gårdar och hus.

Sjöng julsånger med barnen idag. Min egen klass alltså. De hade inte det minsta val, jag hade plockat fram en salig blandning av julens musik. Oj, vad vackert de sjöng "Stlla natt". Den kan alla barn, trots att vi aldrig sjunger den på julavslutningen. "Julklappar är det bästa jag vet" tyckte någon var alldeles för barnslig... men den fick inget medhåll. 10-11 åringar sjöng av hjärtans lust! Vad det är härligt att ha musik med sång/spellystna elever.....

Julestämning lär det bli på avslutningen på torsdag. Jag ska inte klinka en ton på pianot, för det har jag överlåtit till vår musiklärar-rektor. Eleverna är imponerade av hans spel.... över hela pianot. Och jag ska äntligen sitta i kyrkbänken och njuta, när de duktiga sångarna sjunger "En stjärna lyser så klar" och "Julen är här".   Och förhoppningsvis komma lite längre i tankarna om varför vi firar jul.... än så länge tycks tomtarna vara de som gör min jul.

3 kommentarer:

  1. Jag tror han var lika noggrann i kärestavalet...

    SvaraRadera
  2. Vi får visst inget julbord i år och nästa termin stänger de matsalen för ombyggnad av köket. Vi ska äta mat som körs ut från stan i fritids lokaler. Spännande att se om det funkar som planerat!

    Har en hel del kvar av julförberedelserna. Har inte tid att sitta här. Ha det bra med dina tomtar.

    SvaraRadera
  3. Snö...blir faktiskt lite avis. Är heller ingen älskare av snö...men lite, lite tycker jag hör julen till!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas