söndag 22 januari 2012

Intressanta insikter

Kunde också valt "Juholtjakten" som rubrik. Men det skriver så många andra om, samtidigt som de synar Juholts tio månader ur olika perspektiv. Nu är jag varken expert på politik eller på jakt, men tycka får man (väl?). Personligen tror jag inte Juholt har de ledaregenskaper som en framgångsrik ledare behöver, men han gavs aldrig någon chans att bevisa vad han kunde. Mediadrevet satte igång nästan direkt, och jag tycker så fruktansvärt illa om detta. Bara för att man är offentlig person, så ska man kläs av in på bara kroppen. Jag struntar fullständigt i om hans sambo var dömd för något, lika lite som jag ( som är republikan långt ut i tånaglarna) tycker att det man rotar i, såväl om Silvias far och den stackar kungens ungdomssynder, är rent osmakligt. Hyresgrejen, det är väl sån´t som kan hända alla. Vi klarar inte av att alltid  hålla oss ajour med allt, samtidigt som vi har ett pressande jobb.


Sen tror jag att Juholt var dömd från början. Jakten började redan i det egna partiet. Denna förbaskade avundsjuka. Vi unnar inte varann framgång, utan försöker sätta fart på krafter som ifrågasätter, kullkastar och förstör.
Som varade på den vänstra sidan, vad det gäller politiskt tänkande, så hoppas jag av allt mitt hjärta att man kan enas om en partiledare och tillsammans ( helst även med v och mp) stödja den personen på samma sätt som hela alliansen, tycks se till Reinfeldt svävar lite högre an alla andra. Han är absolut en duktig politiker, och trevlig person.... bara det att hans politik är förödande för skola, vård, omsorg, utsatta människor....
Och jag är säker på att även han har något litet lik i garderoben, bara det att de krafter som finns runt honom ser till att stänga till för de små misstag, som han, precis som alla vi andra har gjort.

Nä, nu blev det alldeles för mycket skrivit om det där med politik. Som jag inte kan - men som jag kan tycka till om. Hoppas Juholt möts med respekt, nu när han tagit de steg som så många vill att han skulle ta...steget bort från partiledarrollen. Och jag vill ha en människa som partiledare, inte någon glorifierad individ.


Ett par intressanta insikter fick jag igår. Riktiga aha-upplevelser. Vi var i Hjälshammar hos dotter med sambo. Alltid roligt att träffas några timmar, promenera i andra omgivningar än hemma och att spela spel.
När vi kom, så höll 70-80-talsgenerationen på att spela TV-spel. Jag har aldrig gjort detta, testade inte ens döttrarnas Game boy och allt vad de hette, de första handdataspelen, som de fick någongång i skiftet 80-90tal.
Nu följde jag med stort intresse, med hög adrenalinhalt och anspänning hur Super Mario togs sig förbi hinder efter hinder, för att gång efter annan möta sin död. När 70-80-talsgenerationen så småningom klarat sitt mål genom att ha genomlevt en"värld", så plockade man fram ett spel där man kunde använda hela fyra olika spelkonsoller och där jag, med lite skräck i hjärtat och kunde vara med. Den intressanta insikten som jag fick i detta min första kontakt med TV-spel, den var att inte är lätt att manövrera med såväl höger som vänstertumme samtidigt.  Det krävs tumträning för att bli bra. Om man får förmånen att leva tills man blir pensionär, så önskar jag mig alla tiders olika TV-spel, för jag förstår helt att man kan fastna i spelvärlden. Den är häftig.... det lilla jag såg.... och tänk så mycket häftigt det måste finnas i den världen.... för att inte tala om hur det blir i framtiden.
Tycker absolut alla lärare skulle ha studiedag i TV-spel.... hur det funkar... och hur man kan använda det i skolan.  För TV-spelsvärlden, den är en realitet för många unga och då menar jag unga upp till 35-40 år. Förhoppningsvis så använder de unga lärarna TV-spel i undervisningen...MEN det finns många i 70-80-90-talsgenerationen som inte har använt sig tillräckligt mycket av mediet, för att riktigt se användningsområdet i skolan. Men det lär komma, det är jag säker på.


Var med J och gjorde de bekanta stallsysslorna. Hästens kraftfoder var slut och vi skulle tillsammans bära en lite mer än halvfull säck de ca 200 metrarna till stallet. Vi tog en bit var.... men usch, vad tungt det var att bära så där 15 kg... och vad andfådd man blev av det. Varvid den intressanta insikten slog mig ... Jag väger ungefär 15 kg för mycket.... tänk vad lätt allt skulle gå om jag blev av med dem! Jag skulle nästan sväva fram....
Tack och lov så sitter väl inte de 15 kg samlade på samma framtunga sätt som man bär en säck på.... men ändå, klart att femton kg mindre måste kännas. Bara det att det är alldeles för gott med mat ... och att de genetiska förutsättningarna för att bli av med påsamlat fett är dåliga. Men det gäller säkert att bestämma sig, och sedan komma in i det tänk där man avstår godis och fikabröd.... och bara äter en portion åt gången....Skulle vara intressant att känna skillnaden ... - 15 kg istället för + 15.


Kvinnan i Borås, som blev utestängd från sin arbetsplats för att hon tyckt på sociala medier, hon har fått tillbaka jobbet. Intressant att man kommit till insikt om att man får tycka om sin arbetsplats, så länge man inte hänger ut någon. Hoppas bara att de ledare som tillintetgör sina underordnade genom att ta till ogenomtänkta maktmetoder, kommer till insikt och ställer saker tillrätta.


Vintern kom till slut, och en intressant insikt om detta är att jag tycker att det är superfint med snö, jag som hela tiden hyllat grönvintern. En  fin promenad fick jag igår- med dottern -under rådande snöfall och en ännu vackrare fram och tillbakapromenad på nästan fem km blev det vid middagstid idag.Hoppas nu att snön ligger kvar och att det inte kommer så mycket mer. Hoppas att solen kommer att lysa upp och göra dagarna långa och ljusa, och hoppas att alla skidsugna ungdomar får några fina veckor i skidbackarna/spåren - eller i pulkabackarna.
För egen del, så känns veckan lite tung, det är många samtal som man ska igenom när man har stor klass. Detta är något som jag tycker är så orättvist, utifrån hur många elever vi har, så har vi lärare en ganska olik arbetsbörda. Men när man väl är igång, så är det ganska kul, och det känns väldigt bra med goda samtal och de individuella utvecklingsplaner som man är nöjd med.


Har fått intressanta insikter i den nya läroplanen, bla. tack vare webbplatsen Bedömning för lärande och Christer Lundahl föreläsningar. Får börja morgondagen med att revidera den arbetsgång som jag gjort för "Vasatiden". Får lägga till lite mer varför, elevernas egna val av hur och lite mindre i varthän. Alla ska ha en rimlig chans att komma i mål ... och det handlar inte om direkta kunskaper - det handlar om förmågor.

Önskar alla en bra arbetsvecka !

3 kommentarer:

  1. Mycket insiktsfullt skrivet om många olika saker. Hoppas snön stannar åtminstone några dagar för elevernas skull. Men här har det droppat från taket idag. Imorgon ska jag tillbaka till verkligheten. Ha en bra arbetsvecka!

    SvaraRadera
  2. På mitt första besök här hos dig - men absolut inte det sista!
    Vad mycket kloka funderingar och vackra bilder du delar med dig av!!

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig att mediadrev är förfärliga. Samtidigt så tycker jag att granskande journalistik ska finnas. Var går då gränsen? Ja, det kan jag inte svara på - kan du?

    Våra makthavare ska granskas, utan tvekan, men det blir drev in absurdum, då är det osmakligt.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas