måndag 2 april 2012

Flinckfall


Inte utan att jag hör Torsten Flincks skönsång inom mej, när jag ser hur påskliljorna rest sig upp efter den tredje svinkalla natten.
-Jag reser mig igen, ja, jag reser mig igen..... Otroligt vad aprilblommor måste utstå.
För sex dagar sedan var det 20 grader  på plussidan, under flera nätter har det varit 25-28 grader kallare. Idag orkar dagstemperaturen upp till 2 plusgader.

En annorlunda skoldag, den första påskveckodagen. Hade hela toppenklassen hela dagen, och började med gemensam matte. ( Ja, efter den sedvanliga morgontystläsningen, förstås) Passade på att göra drama-matte. Funkade jättebra... fick se små scener där man handlade halva och fjärdedels tårtor, där man sprang varv efter varv i skogen, där man gick länge i affären... ja, det funkade med alla.
Var i kyrkan där prästen Jösta berättade om påskveckan, helt okonfessionellt. Även där fick eleverna vara delaktiga. Vi fick också veta lite om vår lilla kyrka, att den byggdes så sent som 1971, och att det var den stora kabelfabriken som bekostade bygget.
En liten start för nya Grön Flagg-temat "Närmiljö".
Gpserna användes för fösta gången, då femmorna galant klarade att hittade de fyra gömmorna. Jag föreslog att de skulle använda sig av stigar och vägar .... men det brydde de sig inte om ... de sprang/gick över stock och sten... och det funkade det också.
Även mina kollegor fick möjlighet att leta upp två gömmor.... Så nu är vi igång med gps-användandet. Barnen lärde sig jättefort.... kollegorna..... ja, det gick nog rätt bra det med.

3 kommentarer:

  1. Kul att ni har kommit igång med GPS:erna och temat Närmiljö. Vi är också på gång med det temat.

    Här var också snö i morse. Började snöa igår kväll. Inget trädgårdsarbete idag. Mest tagit det lugnt och återhämtat mig.

    Lycka till med fortsättningen både med GPS:erna och Närmiljön!

    SvaraRadera
  2. Oj, så många geocachare det kommer att bli i dina trakter. Det bör också innebära att det kommer att läggas ut åtskilliga cacher... jag kommer att ta mig en runda nedåt till sommaren. Men då kanske de inte kommit så långt. Men jag vet att du har lagt ut en del och så finns det fler också i trakterna.

    SvaraRadera
  3. Hör av dej Zarah, jag bjuder på fika när du kommer och letar cacher.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas