söndag 22 april 2012

Kroppskontroll, kvitterkonsert

 Äntligen blev det tillfälle att åka och se Tranemogymnasternas uppvisning. Har tänkt tanken i flera år, men antingen har jag fått vetskap om evenemanget när det redan varit, eller också har jag varit upptagen med något annat.


Gymnastikföreningen i Tranemo betyder mycket för många av våra elever i Grimsås.  Det blir många skjutsar för föräldrarna, då man tränar 1-3/4 gånger i veckan, beroende på i vilken trupp man ingår. Men det är väl investerade "bensinpengar". Tranemogymnasterna är ett andra eller tredje hem för mer än hundra barn/ungdomar från vår kommun. Och snacka om att de blir väl omhändertagna.


 Det var en varierad show som visades upp, mycket mer avancerad än vad jag någonsin kunde föreställa mig. Ett antal fristående program varvades med uppvisning på trampett, bock ( ?) och olika mattor.


Oj, vad duktiga alla var och oj, vad bra alla de olika ledarna hade lyckats med att få med alla, oberoende av kroppsform och kroppskontrollsförmåga, i  de olika programmen.


 Mest imponerad var jag av de olika hoppen och volterna.


 Snacka om att ha kontroll på kroppen,  när man klarar av att slå volt efter volt efter volt.... eller flickis efter flickis.. jag kan inte termerna, men jag kan förstå att det är duktiga ungdomar, som fått träna mycket för att komma så här långt.


 Tänker att det till stor del är en fråga om att lita på andra i träningsfasen, och att lita på att den uppbyggda förmågan bär, när det gäller att visa vad man kan. Fast med en stöttning i närheten.


 Tänkte förstås på mig själv.... oj, vad man brister här.... i båda faserna ... både den att ta hjälp av andra i uppbyggnadsfasen/träningsfasen och att lita på sig själv vad det gäller.Nu handlar det inte om gympa för min del, men om allt annat!


Tänker också på hur många olika förmågor som våra elever bär med sig, som vi i skolan aldrig ser eller utnyttjar. Mycket handlar om olika idrotter, men det handlar också om musikkunnande, om datakunnande, om språkkunnande, om naturkunnande, om specialkunnande ....ja, oj vad barn kan och vet mycket idag.... massor som vi inte använder oss av i skolan. Vill fundera mer på nur vi skulle kunna använda det på ett bra sätt!


 Fick med flera av mina elever på bild. Dock inte alla. Kameran hann  inte med. Trupp 5 och 6 uppträdde i ett Forrest Gump-tema och till musik från den härliga filmen.


 Avslutningen var en dans till Sean Bananlåten ....
En härlig show på sammanlagt 75 minuter blev det. Fullsatt i Tranemo gymnastikhall.
En härlig uppvisning av kroppskontroll i progression -  efter ålder och träningstid .... Tranemogymnasternas ledare  är värda all uppskattning! En sådan förmån att få vara med och träna hos dem!


Hemma serverades strömming och potatismos av husets bästa kock. Så gott! Blev lite över så jag får med till lunch i morgon också. Den hemlagade maten slår alltid skolmaten.... så är det bara. 

Naturligtvis måste vandraren i mig ut på en vandring även denna dag. Bestämde mig för "Stockremmarundan" ... men med tanke på att det var ypperligt härligt att promenera, så mycket syre i luften att man knappt behövde andas ... så blev den utvidgad att omfatta även "Krokenrundan".


 Träffade på årets första ärla utanför Kroken.
Hon/han promenerade så stolt i det tilltagande regnet.  Runt omkring var det en vild kvitterkonsert av diverse fåglar. Alla tyckte om vårregnet!
Så det blev en ordentlig promenad i dag också .... kände mig inte våt när jag kom hem, men upptäckte att det dröp av mig. Tjockt hårsvall och fleece håller våtkänslan borta.



På verandan satt katterna. Fågeljägaren Fransson ( svartvit) och kottjägaren Fredrik. Nu är kottar mycket lättare att få tag i än fåglar. Som tur är. Så kottar hittar vi dagligen på verandan .... två fåglar har vi sett i fågeljägarns mun..... Det gillar vi inte. Fåglarna vill vi har kvar i vårens kvitterkonsert  ... och kroppskontroll, ja det har väl katter alldeles fullt utav.

2 kommentarer:

  1. Duktiga gymnasister ser jag - och helt ljuvliga kisse-missar!

    SvaraRadera
  2. Svar; Nej det har jag tyvärr inte koll på. Men det borde ju gå att räkna ut om jag vet hur långt jag gått.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas