onsdag 23 maj 2012

Sommarsegt


 Är lite segt i bloggossfären just nu. Folk har annat för sig än att sitta vid datorn.
Sommaren kom ju så snabbt, det är så mycket man "måste" och vill... och så gör ovanan vid  tjugofem + graders  värme att man blir lite seg själv också.
Så det blir lite dåligt med nätdagboksskrivandet ....man orkar inte riktigt.
Men om man nu hade orkat, så hade jag nog skrivit om...
... att jag plockade de första liljekonvaljerna igår, när jag gick långa skogsrundan och tog vägen förbi Karlas hage. Lite segt var det att gå, men det gick.
Hade Skottlands bidrag till Schoolovision 2012 ringande i huvudet ... och ibland for det ut genom stämbanden också.... " I will walk 500 miles". Och det hjälpte absolut att driva de sega benen framåt.


 Gårdagsskoldagen användes nästan uteslutande till att poängsätta de olika bidragen (38 st) till året Schoolovision. Toppenklassens elever gav Skottland topplacering, Spanien en andraplacering och vårt västra grannland en tredjeplats.
På fredag är det webbmöte, och då ska alla femmor få säga något i kameran. Kul! Hur det går för oss???
Nja. mellanplacering, tror jag.
Återkommer till vårt bidrag, då jag tänkte utgå från det, när jag ska formulera ett bidrag till Lärartycket - vid skolavslutningstid.


Om jag orkat blogga skulle jag också ha berättat om dagens geocaching, med utgångspunkt från korpstugan, med fyrorna. Tre gps, tre cacher att leta upp, tre grupper av elever .... vilken bra trekombination det blev. Barnen jobbade superbt bra i värmen, tyckte att det var kul, en grupp träffade på ormar, alla tyckte att promenaden längs Kärleksstigen och dess forsande breda bäckfåra, var så fin.
När man sen kom tillbaka till skolan, så var det gympa, och vanlig orientering. Trötta, törstiga... men uthålliga barn. Anser f.ö. att uthållighet är en förmåga som skulle kunna bedömas på samma sätt som ett antal andra förmågor....'

Växthuset slukar vatten, allt utom melonplantan frodas. Ett blad ser friskt ut, så den kanske kommer sig.
Klippte gräsmattan efter hemkomst på seneftermiddagen. Längesedan den var så grön och tät som nu. Lång och regnig vår var bra för tillväxten.

Ja, det var nog vad jag skulle nämnt något om, om jag inte varit så sommarseg att bloggandet inte riktigt ville bli av.

Kunde ju också skrivit något om hovrättsdomen i Kiruna, som ansåg att lärare kan jämställas med poliser och ordningsvakter och kan tåla lite våld ..... eller om EU-toppmötet som än en gång ska lösa den stora krisen.... eller bankerna som anser att kunderna ska betala extra för att aktieägarna ska bli nöjda med sin utdelning....

Varvid jag slutligen hade undrat .... Varför måste så många vara så giriga och samla på sig en massa pengar... det skulle ju vara mycket sundare om många finge ta del av dem.... mycket pengar  gör ingen människa lycklig....











2 kommentarer:

  1. Kloka tankar tyder inte på en seg hjärna i alla fall. Känner mig också ganska seg. Orkar knappt ta tag i nåt här hemma. Inte för att jag vill klaga men det är så att min hjärna funkar bättre vid lägre temperaturer. Andra delar av kroppen kanske uppskattar dagens temperatur. Håller tummarna för er i Schoolovision.

    SvaraRadera
  2. Liljekonvaljer så ljuvligt och genast går tankarna till mina egna skolavslutningar under de första skolåren... Jag hade en liten bukett liljekonvaljer på skolbänken, om inte varje år så ganska många om jag minns rätt.

    Fina sommarbilder för övrigt också.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas