söndag 13 maj 2012

Working weekend


"Man borde göra som skomakarn gjorde", brukade min gamla mormor säga. "Han stängde igen mellan hägg och syren."
Av någon anledning, eller rättare sagt med anledning av våren, så tycker jag att det är det tid då det är allra mesta att göra. Det mesta är utomhusgöra, och det är ju bra. Men njuta hinner man inte riktigt, för nu växer allt så det knakar.


Som tur är, så är det inte så varm vår, utan alldeles lagom vår i år. Det gör att allt blommar lite längre. 
Lungörten i vår perennrabatt, den har blommat sedan i mars. Det måste vara rekord.



Bilderna är tagna under gårdagens (delvis) arbetsresa till Hjälshammar. Där ligger man lite före oss med uppsättandet av sitt nya växthus. Så det var av värde att vi kunde komma och kolla hur man fäster ihop delarna. Efter  några timmars  träningsarbete igår, så har jag och C-E idag lyckas komma nästan lika långt med vårt växthus, som Johanna och Martin hade gjort med sitt när gårdagens takläggningsarbete började.
Vi har fått ihop alla fyra väggarna idag... det tycker jag är riktigt bra! Är riktigt nöjd och belåten med mig själv.



 I Hjälshammar var man understundom fem personer som trädde plastskivor och skruvade aluminium.Då går det undan.


Men bra blev det och de nyinköpta plantorna från Grimstorpets örtagård fick en ljus och varm växtplats. 
Även om de behöver planteras om för att få lite bättre livsutrymme.
Karin och Hampus hade kört de dryga 20 milen från Malmö, för att hälsa på i Dalsgård under helgen. Kul för mor och far träffa sina båda döttrar och deras sambos, det är ju inte så ofta som man träffas allihop. 



Det var läge för tårta, då tre av sex firar födelsedag mellan den 8 och 17 maj. Det fick bli en frukttårta till majfödelsedagsbarnen. Testade att göra päronmousse och lägga emellan - funkade bra, även om jag ska lägga i ännu mer mixade päron nästa gång, moussen kunde ha smakat ännu mera av den varan.
Gjorde två likadana tårtor, en med sojagrädde. Lite annorlunda smak, men helt ok.


Några timmars spel hann vi med. Det är så kul att spela olika slags sällskapsspel. Tror inte att jag vann en enda gång... men det gör absolut inget... det är själva spelandet, spänningen och gemenskapen som är det viktiga.
Och tacobuffé och god ostbricka bjöds det på.... för äter, det gör man "jämt" om man heter Larsson. 
( Säger iallafall "svärsönerna")
Rikigt go känsla i magen att få vara med de käraste man har under sju -åtta timmar.
Och energigivande ....för som sagt, det  blev mycket växthus byggt här hemma idag. Förhoppningsvis bygger vi klart i morgon. Gräsmattan behövde klippas, det hann jag göra mellan sen lunch och Elfsborgsmatch (på Canal+). Där var det också en working weekend ( Sunday) för båda lagen - och - yes- 


Elfsborg vann IGEN.



TABELL


LagMVOFGM-IM+/-P
1.IF Elfsborg980117 - 61124
2.Malmö FF952216 - 13317
3.BK Häcken951321 - 111016
4.IFK Norrköping951314 - 13116
5.Helsingborgs IF1044210 - 10016
6.Mjällby AIF935115 - 13214
7.AIK93517 - 5214
8.IFK Göteborg832311 - 10111
9.Kalmar FF932410 - 11-111
10.Åtvidabergs FF931516 - 17-110
11.Djurgårdens IF FF924312 - 13-110
12.Syrianska FC931511 - 16-510
13.GIF Sundsvall822410 - 918
14.GAIS91539 - 11-28
15.Gefle IF81254 - 15-115
16.Örebro SK90367 - 17-103



Så ska det se ut, snacka om att ha jobbat bra i Boråslaget. Fast jag ( pessimisten/realisten) tror att det blir förlust i nästa bortamatch- mot nummer två i tabellen- Malmö. På torsdag får vi veta om mina farhågor blir besannade.

Tredagarsvecka igen. Sån´t gillar vi! Det borde det alltid vara mellan hägg och syren ....när man nu inte kan göra som skomakarn, stänga igen helt.

1 kommentar:

  1. Ser ut som om du har haft en riktigt härlig helg! Jag har hemlängtan just nu och känner mig seg, hoppas det ger med sig så småningom. Snart, mycket snart är jag ju hemma i Sverige igen!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas