söndag 3 juni 2012

Halmstad- Hyltebruk


Man hinner mycket på en helg. Tänk vad mycket tid jobbet tar, egentligen. Även om kvällarna är långa, så är det ju inte mycket lönt att sätt igång några större projekt.
Men det kan man göra på en söndag. Idag var det projekt Halmstad som gällde.
Gräsklippning och installation av  ny tv..... hoppas att det blir bra väder, så det blir övernattningsläge snart.
Men faktum är, det är en klar njutning att ha en stuga med spis, varmvatten, toa och dusch även som dagsutflyktsmål.
Är väldigt glad över att vi beslöt oss för att behålla den gamla stugan....



Martin och Johanna förlade sina motionsrundor till Östra stranden idag. Trevligt att få sällskap i stugan över fika och lunch. Att hänga med Martin på motionstur, det var inte att tänka på för någon av oss. Att hålla jämn takt med en klassikerkille, det klarar man inte.



 En mor och dotter promenad, det är trevligt. Gick utmed det brusande havet under det att C-E fixade trädgård och lunchpotatis.


 Målet för vår promenad var två cachegömmor i naturreservatet, fågelvägen 3, 4 km från stugan.
Den första cachen hittade vi lätt, men den andra tycktes vara väck. Rester av loggremsor och en skruvkork till en petform hittade vi i det lilla buskage, som med hjälp av tallkvistar gjorts till en koja. En massa fimpar samt en liten blombukett skvallrade om att det sannolikt varit besökare på platsen så sent som igår.

En ordentlig promenad blev det iallafall, och när man går med Johanna, så gör det också rätt fort... Bra träning alltså..... Det är värt mycket.

Efter sen lunch åkte vi hemåt. Så där fyra timmar vid havet, det är helt OK. Miljöombyte och havsluft! Härligt!


 Har bestämt att vi ska lära känna byar och samhällen längs Nissastigen i sommar. Genom att leta geocacher.
Idag blev det ett besök i Hyltebruk.
Några lättloggade cacher i centrala samhället. Det visade sig vara ett ganska så stort samhälle, det fanns många olika affärer och ett antal offentliga byggnader.
Hade lagt in några "Stigen längs Nissan" -cacher i geominnet.
Tyckte att det luktade förskräckligt illa från floden, undrade vad det var för konstigt utsläpp i vattnet ....
tills det slog mig, efter flera hundra meter .... att vi ju faktiskt var i Hyltebruk och där släpper sulfat-fabriken ut gaser, som luktar värre än de mänskliga vädersläppen.
Fy tusan, för att bo där vinden tar med sig gaserna och de otäcka lukterna. Men man kanske vänjer sig.


Hittade två av tre gömmor utmed stigen. En fin promenad på ca två km tur och retur. Man kunde gått ännu längre på stigen, det fanns ytterligare tre gömmor, men med tanke på tidigare gående denna dag, så misstyckte jag inte alls då C-E ansåg att vi hittat tillräckligt med burkar för idag.


Ginsten blommade för fullt i Halland. Denna bild tog vi nära den sista cachegömman vi besökte, alldeles vid den stora skitluktssläppande fabriken.

Ännu en kul dag ... och en bra helg! Livet är inte så dumt!

3 kommentarer:

  1. Skönt med en strandpromenad vare sig det är längs havet eller längs ån. Igår gick jag runt en sjö i Skåne. Idag blev det bara gamla vanliga hundrundan. Ha en trevlig vecka och låt inte skolan ta all tid!

    SvaraRadera
  2. Att andas havsluft är något alldeles speciellt. Blir det bara vackert väder ska jag ta mig ut till havet någon dag. Skönt att styra min egen tid nu när det är sommar...

    Grattis till dina cacher idag... Jag ska ta mig ut på en cachingrunda någon dag under veckan som kommer har jag tänkt. Vädret är ju OK även om sommarvärmen är borta.

    SvaraRadera
  3. Skrev ett litet tips efter din kommentar i min blogg, men du får det här också.
    Ett litet tips: Om man loggar hittad i GPS:en, kan man ladda upp hela listan med hittade cacher på geocaching.com. Den finns under Din profil>Fältanteckningar. Då behöver jag inte hålla reda på vilka jag har tagit. Jag får t o m klockslag och jag kan göra anteckningar ute.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas