onsdag 4 juli 2012

Rocksjön runt


Skulle träffa Christina vid Resecentrum. Eller järnvägsstationen, som man sa förr. Ringde till C och talade om att jag var på plats, och meddelade att jag ämnade gå in på stationen för att uppsöka en toalett innan vi åkte vidare.
Tog med en femkrona, en sådan brukar lösa toaproblemen.
Snacka om att jag blev paff, när det visade sig att jag måste smsa eller ringa för att gå på toa. Tänkte att det var för väl att jag inte var riktigt akutnödig, bara lite lagom. För det tar ju ett antal tiotal sekunder att få iväg smset. Svar kom direkt, och sedan låste jag upp med svarskoden. Tio kronor kostade det hela.... Hm.... vet inte vad jag ska säga.... det måste väl fortfarande finnas äldre människor med behov som inte använder sms.. eller mobil...
C trodde att det fanns en femkronorstoa längre in byggnaden. Hoppas i så fall att den får vara kvar...
.

C hade lovat ta med mig någonstans nära A6. Jag skulle ha bekväma skor med mig, tyckte hon.
Här, vid Rocksjön,  nästan mitt i staden, fanns en fin sandstrand. På det nybyggda vandrarhemmet - i bakgrunden - åt vi en  god lunch.
Sen var det dags att ta på promenerarskorna.


Det finns en promenadväg runt hela Rocksjön. Svårt att säga hur lång, man har ju så trevligt när man går och pratar, så man tappar helt uppfattning hur långt man egentligen gått. Kanske 4 -5 km. Klart värd att vandra.




En stor del av rundan är naturreservat. Både med tanke på växlighet och fågelliv. Dessutom är Rocksjön ett av Sveriges största träningsområden för kanotister. Fint och fräscht var det överallt, och ett strålande 4 juliväder, det hade Christina beställt till oss.



Vid kanalen var det en härligt lummig växtlighet. I övrigt så gick en stor del av promenaden på trätrall, genom våtmarker och höga vassfält. En annorlunda naturpplevelse.... en lite exotisk känsla....


Två gamla studiekompisar tog bild på varann, där på den vackra träbron. Visst är det länge sedan vi gick på Lärarhögskolan i Jönköping. Vi pratade lite om hur det gått för våra kamrater i 24-gruppen. De flesta vet vi inget alls om, men vi vet att några fortfarande jobbar som lärare, någon hoppade av läraryrket redan för längesedan, någon ( sannolikt några) är skolledare, C jobbar fackligt på heltid.... och några måste redan ha hunnit gå i pension.


Kul att vi kunnat hålla kontakten efter så många år.... även om det fanns en ganska lång period, då vi inte träffades alls.

Helförstörda ( nördiga) jag försökte leta upp några cacher också, genom att kolla vad c:geo ansåg skulle finnas i närheten. Det fanns mycket, men stadscacher är svåra, även om de är en bit från asfalten. Fann iallafall två på vägen runt sjön.
Naturupplevelser fanns det så det räckte till...


Mia hade rekommenderat golfbanerundan. Efter en kopp kaffe i de fräscha lokalerna som hör till den lilla golfbanan bakom A6, så bestämde vi oss ( eller var det kanske jag) att gå en liten bit av rundan.... tre gömmor framåt. Fin natur här också, blandskog... urskog... hasselskog.... två av tre gömmor fann vi... och detta var helt annorlunda gömmor än vad jag tidigare sett.

Ytterligare en trevlig dag.... Tack för den Christina..... nästa gång vi ses, fortsätter vi den fina rundan.... (?)


3 kommentarer:

  1. Leden runt Rocksjön är fin. Cacherna där hör inte till de lättaste. Men visst är det en exotisk plats mitt i stan. Har just kommit hem från Holsljungaturen. Vi stannade och tittade på en visning av en utgrävningsplats i Smålandsstenar på hemvägen. Spännande vikingagravar och stenåldersboplatser. Vi kanske kan ta en tur nästa vecka. Hur har du det måndag eller tisdag?

    SvaraRadera
  2. Mmm ser att du njöt av ditt jönköpingsbesök. Jag har lagt ut en cache idag... nyss publicerad. Men den ligger en bit utanför sta´n på fel håll för dig. En vacker plats annars att besöka.

    SvaraRadera
  3. ARSIP SUMUT

    HEADLINE NEWS >> https://www.arsipsumut.com/

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas