fredag 24 augusti 2012

Bluffbedömning


Fick lärarlegitimationen i veckan som gick. Via e-post.
Kan väl vara gott och väl, jag behöver inget fint papper att ha legitimationen på, den ska ju bara användas sex år till....och den var ju alldeles gratis, så vad kan man begära.

Den var väl inte riktigt genomtänkt, dock. Det visade sig att jag är behörig att ha idrott och hälsa från åk 1 till åk 6. Måste vara ett ämne som kräver extremt låga kvalifikationer, jag hade 30 timmars utbildning i friluftsliv för snart 40 år sedan. Men behörig i idrott och hälsa är jag ändå!
Kan tala om att jag inte anser mig ha de kvalifikationer som behövs för att ha ämnet! Rena bluffbedömningen alltså.

På den tid det begav sig att jag gick på lärarhögskolans mellanstadielärarutbilning ( 1973-75) så valde man att fördjupa sig i antingen musik eller idrott. Jag valde musik. Sannolikt har mina gamla kurskamater med fördjupning i idrott fått kompetens att undervisa i musik, åk 1-6. Sanslöst!

Hemkunskap var ett ämne som jag undervisade i under ganska många år. Anser mig ha kompetensen att undervisa i detta ämne. Men behörighet har jag inte, alltså får jag egentligen inte undervisa i ämnet.... Helgalet!

Då jag var i åren runt de femtio så läste jag en hel del; psykologi, svenska som andraspråk, specialpedagogik.
I svenska som andraspråk har jag 20 poäng, ändå är jag bara behörig att undervisa i detta ämne upp till åk 3. Kollegan med mellanstadielärarexamen och inga poäng därutöver, har samma behörighet. I specialpedagogik har jag också 20 poäng, alltså en termins studier på heltid. Där har jag ingen behörighet alls. Medan då två veckors undervisning i idrott gav behörighet från åk 1-6.
Snacka om bluffbedömning!

I höst ska jag bedöma enligt betygsskala A-F. Tycker inte alls om det, framförallt för att jag anser att 12 år gamla elever är för unga för att bedömas summativt. Men en sak är säker, att även om det med all sannolikhet blir en bristbedömning från min sida, så blir det ingen bluffbedömning. För jag vet ungefär vad mina elever är "värda",  även om det finns risk att det blir en bokstav åt fel håll ibland.

I kväll firar jag  min lärarlegitimation, så där 35 år efter att den rimligen skulle ha utdelats. Ett glas ( eller två) rödvin blir det - så skål för den nyutnämnda  gympaläraren.





3 kommentarer:

  1. Ja visst är det konstigt. Har inte fått min legitimation än, får väl vara glad om jag överhuvudtaget får någon behörighet alls....

    SvaraRadera
  2. Skål och grattis till din "nya" behörighet! Det låter lite tokigt men inte förvånansvärt - värre konstigheter har man hört!

    SvaraRadera
  3. Jag lär ju inte ha någon extra behörighet eftersom jag läst ganska nyss. Om jag ens får någon legitimation. Kanske lagom till nästa läsår? Skickade in den i juni...

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas