lördag 8 september 2012

Lördag, lingon och läxor


 Så var det lördag igen. Inget planerat för dagen, men den gick ändå att fylla med varjehanda.
Förstår inte människor som kan göra ingenting.... jag gillar att göra saker... även om det är enkla göromål. Sitta sysslolös, det kan man göra tids nog ... om man blir så gammal.... och blir man inte det, så är ingentinggörat ingenting man missar.
Hälsade på Svea på eftermiddagen. Hon har inte mycket styrka kvar, hon sitter i sin soffa eller på sin stol och gör just ingenting. Och när hon är så gammal och trött som hon blivit, så är hon fullständigt nöjd med det.
Det ser inte så kul ut att bli gammal och orkeslös.... framförallt  inte det sistnämnda....


 Tänkte plocka lite mer lingon idag, mest för att är kul. Hade fått tips om denna plats, (bilden) eii tre-fyra år gammalt hygge. Här skulle det vara alldeles rött med lingon. På sina ställen var det ganska så rödfärgat, men lingonen var små och torra och sådana lingon är jag varken intresserad av att plocka, rensa eller äta.
Dessutom var det MYCKET lingonblom, på sina ställen mer än bär.  Så ur led är tiden, åtminstone för lingonen.... ja, de är iallafall lite sent ute för att få till några bär detta år.


 Hittade  bär i mosskanten  i stället och t.o.m ute på mossmark. Det var en bit mellan tuvorna, men det var fantastiskt fina bär.Stora, röda och välmogna. Plockade den mängd jag planerat att plocka...


... åkte hem och rensade och kokade "ge-bort-sylt". Jättefin och god blev den.
Anser härmed att årets syltsäsong är över ..... om inte någon kan ge mig ett bra recept på tranbär... för sådana fanns det också gott om i mosskanten.


Det har pratats en del om läxor och rutavdrag för läxhjälp på nyheterna idag.
Tycker att man i stället borde diskutera läxors vara eller icke vara.
Min absoluta åsikt är att eleverna ska jobba i skolan och inte hemma.
Är läxmotståndare, men ger ändå ett par läxor i veckan. Vilket en del föräldrar tycker är för lite, medan de flesta håller med mig och anser att tio-tolvåringar behöver tid för fri tid och för fritidssysselsättningar.
Varför jag ger dessa två läxor? För föräldrarnas skull.
Samtidigt som man kan se det så, att det kan vara av intresse för dem att ha koll på vad vi gör i skolan. I den mån föräldrar hjälper sina barn/ behöver hjälpa sina barn med läxorna.
Det finns barn - i hela vårt land- som tycker att läxor är svårt och vars föräldrar inte heller klarar dem...  Tror ni dessa föräldrar har möjlighet att anställa någon rutavdragsgill läxhjälpare?
Så fruktansvärt orättvist det slår, redan det där med läxor är orättvist, eftersom man har så olika stödmöjligheter hemifrån.
Från högre stadier berättas det om att lärare har genomgång på lektionstid och sedan förväntas eleverna jobba med det arbete som är kopplat till innehållet, därhemma. Så kan man väl inte göra, jag som lärare måste finnas till hands för att eleverna ska förstå det jag vill att de ska förstå.
Tänk en arbetsplats där chefen ägnar hela dagen åt att gå igenom det som ska göras, och sedan får de anställda, efter det att fabriken stängt, gå hem och göra det som göras ska.
Nu är det långt ifrån alla lärare på högre stadier som gör och tänker så här, men att det finns en enda, det är en för mycket.

Kära  bestämmare, ta diskussionen om var jobbet ska göras.... förläng gärna skoldagen något, men lägg inte ansvar på hem och  extraanställda lärare med rutavdrag. Helt sjukt för mig!

Ytterligare en tanke slog mig idag, då jag lyssnade på nyheterna. Man är inte nöjd med den rättning som lärarna gör av de nationella proven. Man är för "snäll". Förslag om central rättning har framkommit, men idag fick vi veta att detta skulle bli alldeles för dyrt. I stället ska lärare rätta tillsammans.
Att man kör slut på lärarna för att man ska lägga ner en massa tid på att rätta, det finns det ingen som bryr sig om.
Fick för övrigt en liten mindre chock, då jag av någon förälder ombads kolla när i tiden de nationella proven i sexan ligger. Nu blir det inte bara prov i engelska, matte och svenska, det visade sig att vi ska ett prov i no i sexan och två prov i so. Har ju inte ens en aning om jag undervisar rätt, för att eleverna ska lyckas med dessa, rent horribelt många prov. Min ev. felaktiga undervisning ska ju inte drabba eleverna så att de blir "underkända"! Stöd efterfrågas från skolverkshåll, och inte bara i svårlästa skrifter. Vi behöver tid att sitta ner och diskutera praktiska exempel... och det inte bara någon gång, utan kontinuerligt... för att se att vi jobba rätt utifrån de tankar som döljer sig bakom de ibland ganska diffusa kunskapskraven.

Tanken med den nya läroplanen, den var nog god, men det har gått alldeles för fort.






3 kommentarer:

  1. Så sant, så sant! Håller helt med dig om läxorna. Känns helt fel att anställa läxhjälpare. Var inte vitsen med läxorna att skapa kontakt mellan hemmet och skolan? Gillar inte att ge läxor, men gör det för att det förväntas av mig. Sen det där med samrättning av prov. Vi hinner inte ens träffas för att planera tillsammans. Hur ska vi hinna med att rätta ihop? Blir snart galen på allt som läggs på oss av förståsigpåare som verkar leva i en helt annan värld än jag och mina elever befinner sig.

    Gott med lingonsylt. Maken plockade en spann i eftermiddags. Tranbärsjuice är ju gott. Kanske något att göra. Njut av att kunna göra, kanske inte all vi vill, men mycket. We´re still going strong!

    SvaraRadera
  2. Skönt att det finns lärare med sunda åsikter. Stå upp för din åsikt! Förresten har jag sedan min dotter och hennes sambo började jobba som lärare insett vilket slitgöra detta är på mer än ett sätt. Skulle vilja skicka med en spann uppmuntran till dig och alla ndra lärare. Ni är guld värda!

    SvaraRadera
  3. Tack, tack, tack Maria! Känns i hjärtat!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas